Felegari A, Jadidi H, Taghvaei Nia A, Morovati Z. (2023). The Mediating Role of Psychological and Situational Gains and Losses in the relationship between Expectations and Values with Academic Motivation.
Rooyesh.
12(10), 129-138.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4772-fa.html
فعله گری عابدین، جدیدی هوشنگ، تقوائی نیا علی، مروتی ذکراله. نقش میانجی سود و زیانهای روانی و موقعیتی در رابطه بین انتظارات و ارزشها با انگیزش تحصیلی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :138-129
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4772-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران. ، jadidi.hooshang@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
چکیده: (382 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سود و زیانهای روانی و موقعیتی در رابطه بین انتظارات و ارزشها با انگیزش تحصیلی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دبیرستانهای شهر قروه که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند تشکیل دادند که از بین آنها به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس انتظار- ارزش– هزینه (EVCS، 2014)، مقیاس استاندارد انگیزش تحصیلی (HEMS، 1980)، مقیاس سود و زیانهای روانی(PGLS، 1401) و مقیاس سود و زیانهای موقعیتی (SGLS، 1401) بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مسیر بود. یافتهها گویای آن بود که اثر مستقیم انتظارات و ارزشها بر انگیزش تحصیلی (001/0>P) و سود و زیانهای روانی و موقعیتی بر انگیزش تحصیلی (001/0>P) معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که انتظارات و ارزشها از طریق میانجیگری سود و زیانهای روانی و موقعیتی بر انگیزش تحصیلی دارای اثرغیرمستقیم بود (001/0>P). شاخصهای برازش نیز نشان داد مدل پیشفرض ازبرازش مناسبی برخوردار بود. به طور کلی میتوان بیان داشت که با ایجاد انتظارات در دانشآموزان میتوان به افزایش انگیزش تحصیلی کمک کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/17 | پذیرش: 1402/6/1 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10