مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 12 - ( اسفند 1402/ پیاپی 93 1402 )                   سال 12 شماره 12 صفحات 126-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 162458165

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eslami A S, Ghanifar M, Ahi G. (2024). The effectiveness of Cognitive emotion regulation training on Aggression and Academic Self-Handicapping of adolescent students. Rooyesh. 12(12), 117-126.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4775-fa.html
اسلامی افسانه سادات، غنی فر محمدحسن، آهی قاسم. اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان نوجوان رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :126-117

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4775-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
چکیده:   (904 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خود ناتوان­ سازی تحصیلی دانش­آموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمه­آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر پایه دهم به تعداد 2195 نفر بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس متوسطه شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از این بین با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای  50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. گروه آزمایش هر هفته یک جلسه در مجموع 8 جلسه 90دقیقه­ای تحت آموزش تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه پرخاشگری زاهدی­فر و همکاران (AAI) (1379) و مقیاس خود ناتوان ‌سازی تحصیلی جونز و رودوالت (SHS) (1982) و جهت تحلیل داده­ها، از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پرخاشگری و خودناتوان سازی تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در پس­آزمون وجود دارد . نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خود ناتوان سازی تحصیلی دانش­آموزان نوجوان اثربخش است.
متن کامل [PDF 613 kb]   (621 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/5/20 | پذیرش: 1402/6/15 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb