Research code: 162458165
Eslami A S, Ghanifar M, Ahi G. (2024). The effectiveness of Cognitive emotion regulation training on Aggression and Academic Self-Handicapping of adolescent students.
Rooyesh.
12(12), 117-126.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4775-fa.html
اسلامی افسانه سادات، غنی فر محمدحسن، آهی قاسم. اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خودناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان نوجوان رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :126-117
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4775-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
چکیده: (904 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خود ناتوان سازی تحصیلی دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه دهم به تعداد 2195 نفر بود که در سال تحصیلی 1401-1400 در مدارس متوسطه شهرستان بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از این بین با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشهای 50 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. گروه آزمایش هر هفته یک جلسه در مجموع 8 جلسه 90دقیقهای تحت آموزش تنظیم شناختی هیجان قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه پرخاشگری زاهدیفر و همکاران (AAI) (1379) و مقیاس خود ناتوان سازی تحصیلی جونز و رودوالت (SHS) (1982) و جهت تحلیل دادهها، از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پرخاشگری و خودناتوان سازی تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در پسآزمون وجود دارد . نتایج پژوهش مبین آن است که آموزش تنظیم شناختی هیجان بر پرخاشگری و خود ناتوان سازی تحصیلی دانشآموزان نوجوان اثربخش است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/20 | پذیرش: 1402/6/15 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20