مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 10 - ( دی 1402 / پیاپی 91 1402 )                   سال 12 شماره 10 صفحات 210-201 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei N, Akbarzadeh Amirdehi N, Kashanian A, Imani Rad E, Ahmadi G. (2023). Prediction of emotional intelligence of secondary school students based on epistemological beliefs and perception of social constructivism environment. Rooyesh. 12(10), 201-210.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4776-fa.html
بابایی نفیسه، اکبرزاده امیردهی نجیبه، کاشانیان امینه، ایمانی راد عماد، احمدی گل مهر. پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان متوسطه دوم بر اساس باورهای معرف شناختی و ادراک از محیط سازنده‌گرایی اجتماعی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :210-201

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4776-fa.html


1- کارشناسی ارشد، روان­شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
2- دکتری برنامه­ ریزی تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
3- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روان­شناسی بالینی، دانشگاه آیت ­الله آملی، مازندران، ایران. ، emad70imanirad91@gmail.com
5- دانشجوی دکتری، روان­شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران.
چکیده:   (534 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی هوش هیجانی دانش­آموزان متوسطه دوم بر اساس باورهای معرف شناختی و ادراک از محیط سازنده‌گرایی اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 1400-1401 بود. حجم نمونه 375 نفر بود که به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی(EIQ)  برادبری و گریوز (2005)، پرسشنامه باورهای معرف شناختی (EBQ) شومر (1990) و پرسشنامه ادراک از محیط سازنده‌گرایی اجتماعی (PCLE) تیلور و همکاران (1996) بود. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که علاوه بر باورهای معرفت شناختی  (003/0=P و 15/0=β)، از بین مولفه­های محیط سازنده­گرایی اجتماعی، مولفه­های ارتباط فردی (02/0=P و 12/0=β)، تفکر تاملی (001/0=P و 36/0=β) و حمایت (05/0=P و 10/0=β) پیش­بینی کننده معنادار هوش هیجانی بوده است، ولی مولفه­های تعامل کلاسی (81/0=P و 01/0=β)، رهبری (17/0=P و 07/0=β) و همدلی (13/0=P و 07/0=β) پیش­بینی کننده معناداری برای هوش هیجانی نبوده­اند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیش­بین قادر به پیش­بینی 33/0 از واریانس متغیر هوش هیجانی بودند. نتیجه پژوهش حاضر نشان می­دهد که توجه به باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط سازنده‌گرایی اجتماعی می­تواند به تبیین هوش هیجانی در دانش­آموزان کمک نماید.
متن کامل [PDF 641 kb]   (289 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/5/21 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb