Babaei N, Akbarzadeh Amirdehi N, Kashanian A, Imani Rad E, Ahmadi G. (2023). Prediction of emotional intelligence of secondary school students based on epistemological beliefs and perception of social constructivism environment.
Rooyesh.
12(10), 201-210.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4776-fa.html
بابایی نفیسه، اکبرزاده امیردهی نجیبه، کاشانیان امینه، ایمانی راد عماد، احمدی گل مهر. پیش بینی هوش هیجانی دانش آموزان متوسطه دوم بر اساس باورهای معرف شناختی و ادراک از محیط سازندهگرایی اجتماعی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :210-201
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4776-fa.html
1- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
2- دکتری برنامه ریزی تحصیلی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران.
3- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران.
4- کارشناسی ارشد، روانشناسی بالینی، دانشگاه آیت الله آملی، مازندران، ایران. ، emad70imanirad91@gmail.com
5- دانشجوی دکتری، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران.
چکیده: (534 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی هوش هیجانی دانشآموزان متوسطه دوم بر اساس باورهای معرف شناختی و ادراک از محیط سازندهگرایی اجتماعی صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوم شهرستان بابل در سال تحصیلی 1400-1401 بود. حجم نمونه 375 نفر بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی(EIQ) برادبری و گریوز (2005)، پرسشنامه باورهای معرف شناختی (EBQ) شومر (1990) و پرسشنامه ادراک از محیط سازندهگرایی اجتماعی (PCLE) تیلور و همکاران (1996) بود. نتایج آزمون رگرسیون نشان داد که علاوه بر باورهای معرفت شناختی (003/0=P و 15/0=β)، از بین مولفههای محیط سازندهگرایی اجتماعی، مولفههای ارتباط فردی (02/0=P و 12/0=β)، تفکر تاملی (001/0=P و 36/0=β) و حمایت (05/0=P و 10/0=β) پیشبینی کننده معنادار هوش هیجانی بوده است، ولی مولفههای تعامل کلاسی (81/0=P و 01/0=β)، رهبری (17/0=P و 07/0=β) و همدلی (13/0=P و 07/0=β) پیشبینی کننده معناداری برای هوش هیجانی نبودهاند. همچنین نتایج نشان داد که متغیرهای پیشبین قادر به پیشبینی 33/0 از واریانس متغیر هوش هیجانی بودند. نتیجه پژوهش حاضر نشان میدهد که توجه به باورهای معرفت شناختی و ادراک از محیط سازندهگرایی اجتماعی میتواند به تبیین هوش هیجانی در دانشآموزان کمک نماید.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/21 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10