Razaghivandi N, Jafari D, Bahrami M. (2023). Comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and virtual reality exposure therapy on emotional regulation among adolescents with social anxiety disorder.
Rooyesh.
12(8), 117-128.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4780-fa.html
رزاقی وندی نازیلا، جعفری داود، بهرامی محسن. مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و مواجهه از طریق واقعیت مجازی بر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 1402; 12 (8) :128-117
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4780-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران. ، davood_jafari5361@yahoomail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی واحد ملایر، دانشگاه آزاد اسلامی، ملایر، ایران.
چکیده: (1054 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و درمان مواجهه از طریق واقعیت مجازی بر تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم متوسطه که در سال تحصیلی 1402-1401 در مدارس شهر قائمشهر مشغول به تحصیل بودند؛ 51 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هرگروه 17نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش اول و دوم هر یک به ترتیب طی 12 و 8 جلسه 60 دقیقهای تحت مداخله شناختی-رفتاری و مواجه از طریق واقعیت مجازی قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامهی تنظیم شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و کرایج، 2006) بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی انجام شد. یافتهها نشان داد که هر دو مداخلهی درمان شناختی-رفتاری و مواجهه از طریق واقعیت مجازی در مقایسه با گروه گواه به طور معنیداری باعث افزایش تنظیم هیجان سازشیافته و کاهش تنظیم هیجان سازشنایافته میشوند (01/0P<)؛ و تأثیر هر دو روش مداخله تا مرحله پیگیری یکماهه حفظ شد. همچنین درمان شناختی-رفتاری در مقایسه با درمان مواجهه از طریق واقعیت مجازی دارای اثربخشی بیشتری است (01/0<P). نتایج پژوهش بیانگر اولویت استفاده از درمان شناختی-رفتاری در مقایسه با درمان مواجهه از طریق واقعیت مجازی برای بهبود تنظیم شناختی هیجان توسط درمانگران حوزه کودک و نوجوان بود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/5/24 | پذیرش: 1402/7/15 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10