Arshiha M S, Ghodrati Mirkohi M. (2024). predicting recovery of children with autism spectrum disorder based on the communication skills and empathy of mothers.
Rooyesh.
12(12), 159-168.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4789-fa.html
عرشی ها مرجان السادات، قدرتی میر کوهی مهدی. پیشبینی بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم بر اساس مهارتهای ارتباطی و همدلی مادران رویش روان شناسی 1402; 12 (12) :168-159
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4789-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- دانشیار گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، ghodratimahdi@gmail.com
چکیده: (726 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی بهبودی کلی کودکان مبتلا به طیف اتیسم بر اساس مهارتهای ارتباطی و همدلی مادران بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی با طرح رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش همه مادران کودکان مبتلا به طیف اتیسم مراجعه کننده به کلینیکهای توانبخشی شهر تهران و فرزندشان در پاییز 1401 بودند که از میان آن ها 90 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی جرابک CKIJT)؛ موسسه کوئیندام، 2004)، همدلی آلبیرو (BES؛ آلبیرو و همکاران، 2009) و اظهارات کلی بالینی (CGI؛ موسسه ملی سلامت روان، 1976) استفاده گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان تحلیل شد. نتایج نشان داد که مهارتهای ارتباطی و همدلی مادران با بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم رابطه مستقیم و معنادار (01/0p<) دارد. همچنین مهارتهای ارتباطی و همدلی مادران در مجموع 46% تغییرات بهبودی کودک را پیشیینی می کنند. براساس یافتههای پژوهش مشخص شد، متغیر مهارتهای ارتباطی نسبت به متغیر همدلی پیشبینی کننده قویتری برای بهبودی کلی کودکان مبتلا به طیف اتیسم است. با در نظر گرفتن نتایج پژوهش حاصل از مهارتهای ارتباطی و همدلی مادران میتوان در پیشبینی بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم استفاده نمود. همچنین، میتوان در طرحریزی برنامه درمانی جامع در موسسات توانبخشی مداخلات لازم را گنجاند و به پیشرفت در بهبودی کودکان مبتلا به طیف اتیسم سرعت بخشید.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/5/27 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20