Shamshiri M, Danesh E, Hovassi Somar N, Tarimoradi A. (2023). comparison of the effectiveness of computerized cognitive rehabilitation with cognitive-behavioral Play therapy on reading performance of dyslexic elementary school students.
Rooyesh.
12(9), 95-104.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4790-fa.html
شمشیری مینا، دانش عصمت، هواسی سومار ناهید، تاری مرادی آرزو. مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای با بازی درمانی شناختی-رفتاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی رویش روان شناسی 1402; 12 (9) :104-95
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4790-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، e-danesh@sbu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (601 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای با بازیدرمانی شناختی-رفتاری بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یکماهه بود. جامعهآماری شامل تمامی دانشآموزان نارساخوان 12- 8 سال که در سال تحصیلی 1400-1399 به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شماره 2 ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرج مراجعه کردند، بود که 45 دانشآموز بصورت هدفمند وارد مطالعه شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. دانشآموزان گروههای مداخله هر یک به ترتیب طی 10جلسه بصورت دو جلسه هفتگی تحت مداخله توانبخشی شناختی رایانهای و بازی درمانی شناختی-رفتاری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (EDT) (کرمینوری و مرادی، 1384) و نرمافزار کاپیتان لاگ (نسخه 2018) بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس آمیخته انجام شد. یافتهها نشان داد هر دو روش مداخلهی توانبخشی شناختی رایانهای و بازیدرمانی شناختی-رفتاری در مقایسه با گروه گواه بطور معنیداری باعث بهبود عملکرد خواندن میشوند (01/0P<)؛ و هر دو روش مداخله تا مرحله پیگیری (یکماهه) دارای ماندگاری اثر بود. همچنین بین میزان اثربخشی دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<P). بنابراین با بکارگیری هر یک از روشهای توانبخشی شناختی-رایانهای و بازی درمانی شناختی-رفتاری میتوان گام مؤثری در بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان نارساخوان برداشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/5/28 | پذیرش: 1402/7/15 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10