Hashemi T, Bayrami M, Nozari E. (2023). The mediating role of empathy in the relationship between attachment styles and narcissistic personality symptoms in Students of university.
Rooyesh.
12(10), 11-20.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4794-fa.html
1- استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، Tourajhashemi@yahoo.com
2- استاد گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده: (1117 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی نقش میانجی همدلی در رابطه سبکهای دلبستگی و علائم شخصیت خودشیفته در دانشجویان بود. جامعه آماری را تمامی دانشجویان 20 تا 40 سال دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند. تعداد 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه شخصیت خودشیفته_16 (NPI-16) آمز و همکاران (2006)، پرسشنامه سبکهای دلبستگی (AAI) سیمپسون (۱۹۹۰) و مقیاس همدلی اساسی (BES) آلبیرو و همکاران (2009) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که دلبستگی ایمن و همدلی به ترتیب با اندازه اثرهای 25/0 (007/0=P) و 20/0- (02/0=P) اثر مستقیم معناداری بر شخصیت خودشیفته دارند، ولی اثر مستقیم دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا به ترتیب با اندازه اثرهای استاندارد 20/0-، 29/0- و 002/0- بر همدلی معنادار نبود (05/0<P). همچنین دلستگی اجتنابی با اندازه اثر استانداره شده 08/0 اثرغیرمستقیم معناداری بر علائم شخصیت خودشیفته با میانجیگری همدلی نشان داد (05/0=P). این نتایج نشان میدهد که همدلی با توجه به نقش دلبستگی اجتنابی میتواند تبیین کننده علائم اختلال شخصیت خودشیفته در دانشجویان باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/6/1 | پذیرش: 1402/6/31 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10