مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 5، شماره 1 - ( بهار 1395، شماره پیاپی 14 / 1395 )                   سال 5 شماره 1 صفحات 182-165 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

soruri M, khanjani Z, babapour kheiroddin J, noorazar S G. The Effectiveness of Habit Reversal Techniques Training in Reduction Intensity and Frequency Motor tics . Rooyesh 2016; 5 (1) :165-182
URL: http://frooyesh.ir/article-1-48-fa.html
سروری محسن، خانجانی زینب، باباپور خیرالدین جلیل، نورآذر سید غلامرضا. اثر بخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت و فراوانی تیک های حرکتی . رویش روان شناسی. 1395; 5 (1) :165-182

URL: http://frooyesh.ir/article-1-48-fa.html


1- دانشگاه تبریز ، soruri_mohsen@yahoo.com
2- دانشگاه تبریز
3- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
چکیده:   (5043 مشاهده)

اختلالات تیک از جمله مهم ترین اختلالات دوران کودکی هستند که می توانند بر زندگی آینده افراد تاثیر بگذارند. پژوهش حاضر به منظور تعیین اثربخشی آموزش فنون وارونه سازی عادت در کاهش شدت و فراوانی تیک های حرکتی صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر طرح آزمایشی تک موردی با خط پایه است. نمونه این پژوهش را 2 پسر مقطع ابتدایی مبتلا به تیک حرکتی تشکیل دادند که به روش هدفمند انتخاب شدند. این افراد پس از اجرای خط پایه وارد طرح درمان شدند و آموزش فنون وارونه سازی عادت را به صورت انفرادی در طی 8 جلسه و به مدت 1 ماه دریافت کردند. ابزار استفاده شده مقیاس شدت کلی تیک یل(YGTSS، 1989) می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش فنون وارونه سازی عادت باعث کاهش شدت و فراوانی تیک های حرکتی می شود. پیگیری 1 ماهه بعد از اتمام درمان حاکی از ماندگاری این نتایج بود. این درمان یکی ازموثرترین درمانها برای اختلالات تیک محسوب می شود.

واژه‌های کلیدی: وارونه سازی عادت، شدت، فراوانی، تیک حرکتی، کودکان
سال5. شماره 1. شماره پیاپی 14. بهار 95
متن کامل [PDF 642 kb]   (28 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/6/12 | ویرایش نهایی: 1398/7/17 | پذیرش: 1394/6/28 | انتشار الکترونیک: 1395/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb