Jemeizade A, Sharifi Daramadi P, Kashani Vahid L. (2024). The Effectiveness of Perfectionism managment Program on General Health and Minority in Gifted School Students.
Rooyesh.
12(11), 65-74.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4809-fa.html
جامعی زاده آزاده، شریفی درآمدی پرویز، کاشانی وحید لیلا. اثربخشی برنامه تدوینی مدیریت کمالگرایی بر سلامت عمومی و کمالگرایی دانشآموزان مدارس تیزهوشان رویش روان شناسی 1402; 12 (11) :74-65
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4809-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، Dr-sharifidaramadi@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (322 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر امکانسنجی برنامه مدیریت کمالگرایی بر سلامت عمومی و کمالگرایی دانشآموزان مدارس تیزهوشان بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل بود بود. جامعهی آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس تیزهوشان دخترانه شهر رودهن در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگذاری شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) (گلدبرگ، 1972) و پرسشنامه کمالگرایی (PI) (هیل و همکاران،2004) بود. دادههای پژوهش با روش تحلیل کووارایانس چند متغیری تجزیه و تحلیل قرار شد. نتایج پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون سلامت عمومی و کمالگرایی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. نتایج بدست آمده این نتیجه حاصل میشود که برای دانشآموزان تیزهوش با بهرهگیری از رویکردهای آموزشی مبتنی بر کمالگرایی میتوان سلامت عمومی و کمال گرایی را در جهت مثبت سوق داد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1402/6/7 | پذیرش: 1402/7/6 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10