مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 8 - ( آبان 1402/ پیاپی 89 1402 )                   سال 12 شماره 8 صفحات 148-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bodaghi M, Kamkari K, Saedi S. Diagnostic validity of the fifth version of the Wechsler intelligence scale children in students with attention deficit disorder in Tehran cities. Rooyesh 2023; 12 (8) :139-148
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4814-fa.html
بداغی مهنوش، کامکاری کامبیز، ساعدی سارا. روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با اختلال نقص‌توجه شهرستان‌های تهران. رویش روان شناسی. 1402; 12 (8) :139-148

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4814-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. ، Kambizkamkary@gmail.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده:   (254 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با اختلال نقص­توجه شهرستان‌های استان تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر روش‌ شناختی از نوع روان‌سنجی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌‌‌‌آموزان پایه اول، دوم و سوم شهرستان‌‌های استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با تشخیص نقص توجه در مراکز  مشاوره و روانشناسی این شهرستان‌ها تحت مداخله آموزشی- درمانی قرار داشتند. گروه نمونه پژوهش شامل 120 دانش‌‌آموز با نقص توجه بود که با روش نمونه‌‌گیری غیرتصادفی بصورت هدفمند وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان (2015، WISC-V) بود. داده‌های جمع‌‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (شاخص‌های گرایش مرکزی و شاخص‌های پراکندگی) و روش نمودار پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان جهت بررسی روایی تشخیصی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تمامی آزمون­های مقیاس­های حافظه فعال و سرعت پردازش دارای روایی تشخیصی می‌باشند. بنابراین، در نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان آزمون‌های حافظه فعال و سرعت پردازش می­توانند دانش­ آموزان با اختلال نقص­توجه را از دانش­‌آموزان هنجاری تشخیص دهد.
متن کامل [PDF 604 kb]   (118 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1402/6/8 | ویرایش نهایی: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/8/16 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb