Bodaghi M, Kamkari K, Saedi S. Diagnostic validity of the fifth version of the Wechsler intelligence scale children in students with attention deficit disorder in Tehran cities. Rooyesh 2023; 12 (8) :139-148
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4814-fa.html
بداغی مهنوش، کامکاری کامبیز، ساعدی سارا. روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با اختلال نقصتوجه شهرستانهای تهران. رویش روان شناسی. 1402; 12 (8) :139-148
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4814-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران. ، Kambizkamkary@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده: (254 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با اختلال نقصتوجه شهرستانهای استان تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر روش شناختی از نوع روانسنجی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه اول، دوم و سوم شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با تشخیص نقص توجه در مراکز مشاوره و روانشناسی این شهرستانها تحت مداخله آموزشی- درمانی قرار داشتند. گروه نمونه پژوهش شامل 120 دانشآموز با نقص توجه بود که با روش نمونهگیری غیرتصادفی بصورت هدفمند وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان (2015، WISC-V) بود. دادههای جمعآوری شده با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (شاخصهای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی) و روش نمودار پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان جهت بررسی روایی تشخیصی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که تمامی آزمونهای مقیاسهای حافظه فعال و سرعت پردازش دارای روایی تشخیصی میباشند. بنابراین، در نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان آزمونهای حافظه فعال و سرعت پردازش میتوانند دانش آموزان با اختلال نقصتوجه را از دانشآموزان هنجاری تشخیص دهد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1402/6/8 | ویرایش نهایی: 1402/9/18 | پذیرش: 1402/8/16 | انتشار الکترونیک: 1402/8/10