Shojaei A, Hajiyakhchali A, Maktabi G, Shehni Yailagh M. (2023). Investigating the mediating role of positive adolescent development in the relationship between social competence, academic well-being and academic buoyancy in the second year students of the second secondary school in Behbahan city.
Rooyesh.
12(10), 21-32.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4839-fa.html
شجاعی آمنه، حاجی یخچالی علیرضا، مکتبی غلامحسین، منیجه شهنی ییلاق منیجه. بررسی نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی در رابطه بین شایستگی اجتماعی، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بهبهان رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :32-21
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4839-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، a.haji@scu.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده: (717 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی نقش میانجی تحول مثبت نوجوانی در رابطه بین شایستگی اجتماعی، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر بهبهان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر بهبهان در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این میان 580 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ، تومینین-سوینی و همکاران، 2012)، پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (ABQ، دهقانیزاده و حسینچاری، 1391)، مقیاس شایستگی اجتماعی (SCS، فلنر و همکاران، 1990) و مقیاس تحول مثبت نوجوانی (PYDS، گلدوف و همکاران، 2014) استفاده شد. یافتهها نشان دادند که ضرایب مسیرهای مستقیم شایستگی اجتماعی به تحول مثبت نوجوانی، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مثبت و معنیدار بودند (05/0p<). یافتههای روابط غیرمستقیم حاکی از این بود که شایستگی اجتماعی بهطور غیرمستقیم از طریق تحول مثبت نوجوانی بر بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی اثر معنیدار دارد (05/0p<). بر این اساس تحول مثبت نوجوانی نقش میانجی بین شایستگی اجتماعی و بهزیستی تحصیلی، و نیز بین شایستگی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی دارد. بنابراین تحول مثبت نوجوانی در رابطه بین شایستگی اجتماعی و بهزیستی تحصیلی، و بین شایستگی اجتماعی و سرزندگی تحصیلی نقش کلیدی دارد پس میتوان اذغان داشت که شایستگی اجتماعی با تحت تأثیر قرار دادن تحول مثبت نوجوانی، بهزیستی تحصیلی و سرزندگی تحصیلی را در دانشآموزان تحت تأثیر قرار میدهد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/6/19 | پذیرش: 1402/8/26 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10