مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 10 - ( دی 1402 / پیاپی 91 1402 )                   سال 12 شماره 10 صفحات 68-57 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi B, Naami A, Zarei E, Khalfi A. The relationship of job calling on job successes and mastery instructional practices with mediating job crafting and professional commitment in teachers. Rooyesh 2023; 12 (10) :57-68
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4844-fa.html
محمدی بتول سادات، نعامی عبدالزهرا، زارعی اقبال، خلفی علی. رابطه رسالت شغلی بر موفقیت شغلی و سبک آموزشی تبحری با میانجی‌گری تعالی‌‌یابی شغلی و تعهد حرفه‌ای در معلمان. رویش روان شناسی. 1402; 12 (10) :57-68

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4844-fa.html


1- دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز‌، ایران. ، naamiabdol@scu.ac.ir
3- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه بندرعباس، بندرعباس، ایران.
4- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد شادگان، دانشگاه آزاد اسلامی، شادگان، ایران.
چکیده:   (95 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه رسالت شغلی بر موفقیت شغلی و سبک آموزشی تبحری با میانجی‌گری تعالی‌‌یابی شغلی و تعهد حرفه‌ای بود. روش پژوهشی توصیفی_همبستگی به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مشغول به­ کار در شهرستان کرمان در سال 1400 بود که 283 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه رسالت شغلی (JCQ، دوبرا و توستی خارس، 2011)، تعالی‌یابی شغلی (JCQ‌، لاورنس، 2010)، تعهد حرفه‌ای (PCQ‌، آلن و میر، 1990)، موفقیت شغلی ادراک‌شده (JSQ ، گربنر و همکاران، 2008) و سبک آموزشی تبحری (PALS ، میدگلی و همکاران، 2000) را تکمیل نمودند. یافته‌ها نشان دادند که ضرایب مسیرهای مستقیم رسالت شغلی به موفقیت شغلی ادارک شده، تعالییابی شغلی، تعهدحرفه‌ای و جهت‌گیری آموزشی تبحری؛ نیز تعالییابی شغلی به موفقیت شغلی ادارک شده و جهت‌گیری آموزشی تبحری؛ تعهد حرفه‌ای به موفقیت شغلی ادارک شده و جهت‌گیری آموزشی تبحری معنادار بودند (01/0p<). یافته‌های روابط غیرمستقیم حاکی از این بود که رسالت شغلی بر موفقیت شغلی ادارک‌شده و جهت‌گیری آموزشی تبحری از طریق تعالی‌‌یابی شغلی و نیز رسالت شغلی بر جهت‌گیری آموزشی تبحری از طریق تعهد حرفه‌ای‌، و رسالت شغلی بر جهت‌گیری آموزشی تبحری از طریق تعهد حرفه‌ای معنادار بودند (01/0p<). شاخص‌های برازش نشان داد مدل پژوهش از برازش مناسب برخوردار بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تعالی‌‌یابی شغلی و تعهد حرفه‌ای‌، نقش میانجی در ارتباط بین رسالت شغلی با موفقیت شغلی و جهت‌گیری آموزشی تبحری دارد.
متن کامل [PDF 666 kb]   (72 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/6/23 | ویرایش نهایی: 1402/11/3 | پذیرش: 1402/8/27 | انتشار الکترونیک: 1402/11/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb