1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2- گروه روانشناسی و علوم تربیتی، پژوهشکده زنان،دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، f.fayyaz@alzahra.ac.ir
چکیده: (629 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف طراحی الگوی هویتیابی اجتماعی مبتنی بر تجربه زیسته دختران نوجوان صورت گرفت. روش پژوهش کیفی از نوع داده بنیاد بود. جامعه آماری پژوهش دربرگیرنده آموزش دیدگان مرکز ندا (نهضت دختران امام) بود که در سال 1402به صورت نمونه گیری هدفمند از شهر اراک انتخاب شدند. سپس مقیاس هویت اجتماعی بر روی آنان اجرا و افرادی که نمرهی بسیار خوب را کسب نمودند و با در نظر گرفتن نقطه ی اشباع نظری تعداد 7 نفر، تحت مصاحبه نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. بر اساس یافتهها الگوی هویتیابی اجتماعی شامل: شرایط علی رشد یافتگی و هدفمندی، شرایط زمینهای دوری از واقعیت، عدم مهارت ارتباط میان فردی، ضعف شخصیت، بیهویتی، راهبردهای تقویت کنشگری اجتماعی، راهبری، پرورش استعداد، مهارتافزایی، نقشپذیری انقلابی، تربیت دینی و بینشافزایی به دست آمد. همچنین عوامل مداخله گر شامل عدم مهارت کار با نوجوان در مراکز و نهادها و تقابل خانواده با نوجوان و پیامدها شامل نقش آفرینی دینی و انقلابی، کنشگری اجتماعی، تربیت اجتماعی و هویت یکپارچه حاصل گردید. این مطالعه، میتواند به گونهی کاربردی مورد توجه و کاربست ارگان ها و نهاد های دولتی و غیر دولتی، فعالان عرصهی تعلیم و تربیت، روان شناسان و مشاوران فعال در عرصه ی سلامت روان و سیاستگذاران قرار گیرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی اجتماعی دریافت: 1402/6/25 | پذیرش: 1402/12/26 | انتشار الکترونیک: 1403/5/7