Badiee S, Tizdast T, Ahadi H. (2023). Comparison of the effectiveness of cognitive behavioral therapy and mindfulness therapy on the executive function of methamphetamine consuming patients.
Rooyesh.
12(10), 161-170.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4851-fa.html
بدیعی سیما، تیزدست طاهر، احدی حسن. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر عملکرد اجرایی بیماران مصرفکننده مت آمفتامین رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :170-161
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4851-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. ، tahertizdast@yahoo.com
3- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (390 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان ذهنآگاهی بر عملکرد اجرایی بیماران مصرفکننده متآمفتامین بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سهماهه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معتادین مراجعهکننده به درمانگاههای ترک اعتیاد شهر تهران که در فاصله زمانی شهریور تا بهمنماه 1400 بود. تعداد 45 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. ابزار پژوهش آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین گرانت و برگ (1948 WCST,) بود. مداخله درمان شناختی رفتاری فری (2008) و ذهنآگاهی کرفت و ویلیامز (2012) در طی 8 جلسه بر روی اعضای گروه آزمایش اجرا شد، اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت ننمودند. دادهها توسط آزمون تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین گروهها در پسآزمون و پیگیری عملکرد اجرایی بیماران مصرفکنندگان متآمفتامین تفاوت معناداری وجود داشت (05/0>P) و هر دو درمان بر طبقات صحیح تکمیلشده، خطاهای درجاماندگی و خطاهای کل تأثیر معناداری داشتند (05/0>P) و درمان ذهنآگاهی در تأثیر بر متغیرهای خطاهای درجاماندگی در مرحله پسآزمون نسبت درمان شناختی رفتاری برتری داشته است (05/0>P). بنابراین میتوان گفت درمان ذهنآگاهی در اثربخشی بر یکی از مؤلفههای عملکردهای اجرایی اثربخشتر میباشد که بدین ترتیب میتوان از ذهنآگاهی در درمان افراد وابسته به متآمفتامین استفاده نمود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/6/26 | پذیرش: 1402/7/17 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10