Ranjbar M, Ghamari M, Yazdi S M. (2024). The effectiveness of meaning therapy on self-efficacy and academic engagement in depressed high school students.
Rooyesh.
12(12), 75-84.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4875-fa.html
رنجبر معصومه، قمری محمد، یزدی سیده منور. اثربخشی معنا درمانی بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان افسرده مقطع متوسطه رویش روان شناسی ۱۴۰۲; ۱۲ (۱۲) :۸۴-۷۵
URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۴۸۷۵-fa.html
۱- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره و راهنمایی، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
۲- دانشیار گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Counselor_ghamari@yahoo.com
۳- استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (۷۴۸ مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنا درمانی بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان افسرده مقطع متوسطه انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان افسرده دبیرستانهای دخترانه دوره متوسطه شهر خمین در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. 30 نفر، به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب به صورت تصادفی در 2 گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گواه) جایگذاری شدند. از مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE، شرر و همکاران، 1982) و مقیاس درگیری تحصیلی (AES، زرنگ، 1391) و همچنین پروتکل 12 جلسهای (هر هفته یک جلسه 90 دقیقه) معنا درمانی هوتزل (2002) برای مداخله استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون خودکارآمدی (001/0>p) و پیشآزمون پیگیری (001/0>p) معنادار بود. همچنین تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون درگیری تحصیلی (001/0>p) و پیشآزمون پیگیری (001/0>p) معنادار بود که نشان دهنده اثربخشی مداخله پژوهش در این متغیرها است؛ بنابراین با استفاده از معنا درمانی میتوان به افزایش خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دانشآموزان افسرده کمک شایانی کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/7/8 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20