مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال ۱۲، شماره ۱۲ - ( اسفند ۱۴۰۲/ پیاپی ۹۳ ۱۴۰۲ )                   سال ۱۲ شماره ۱۲ صفحات ۸۴-۷۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ranjbar M, Ghamari M, Yazdi S M. (2024). The effectiveness of meaning therapy on self-efficacy and academic engagement in depressed high school students. Rooyesh. 12(12), 75-84.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4875-fa.html
رنجبر معصومه، قمری محمد، یزدی سیده منور. اثربخشی معنا درمانی بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان افسرده مقطع متوسطه رویش روان شناسی ۱۴۰۲; ۱۲ (۱۲) :۸۴-۷۵

URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۴۸۷۵-fa.html


۱- دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره و راهنمایی، گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
۲- دانشیار گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Counselor_ghamari@yahoo.com
۳- استاد گروه روان­شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (۷۴۸ مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنا درمانی بر خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش آموزان افسرده مقطع متوسطه انجام گردید. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش­آموزان افسرده دبیرستان‌های دخترانه دوره متوسطه شهر خمین در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. 30 نفر، به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب به صورت تصادفی در 2 گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گواه) جایگذاری شدند. از مقیاس خودکارآمدی عمومی (GSE، شرر و همکاران، 1982) و مقیاس درگیری تحصیلی (AES، زرنگ، 1391) و همچنین پروتکل 12 جلسه­ای (هر هفته یک جلسه 90 دقیقه) معنا درمانی هوتزل (2002) برای مداخله استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت بین مرحله پیش‌آزمون و پس­آزمون خودکارآمدی (001/0>p) و پیش­آزمون پیگیری (001/0>p) معنادار بود. همچنین تفاوت بین مرحله پیش‌آزمون و پس­آزمون درگیری تحصیلی (001/0>p) و پیش­آزمون پیگیری (001/0>p) معنادار بود که نشان­ دهنده اثربخشی مداخله پژوهش در این متغیرها است؛ بنابراین با استفاده از معنا درمانی می­توان به افزایش خودکارآمدی و درگیری تحصیلی در دانش­آموزان افسرده کمک شایانی کرد.
متن کامل [PDF 617 kb]   (۴۰۶ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/7/8 | پذیرش: 1402/7/24 | انتشار الکترونیک: 1402/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb