Madhi M, Hamidi Adli F. (2024). Predicting students' emotional and behavioral problems based on anxiety, sense of competence and social skills.
Rooyesh.
13(1), 103-112.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4891-fa.html
مدحی محمد، حمیدی عدلی سیده فاطمه. پیشبینی مشکلات هیجانی و رفتاری دانشآموزان بر اساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارتهای اجتماعی رویش روان شناسی 1403; 13 (1) :112-103
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4891-fa.html
1- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران. ، mohamad_madhi@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.
چکیده: (789 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی مشکلات هیجانی و رفتاری دانشآموزان بر اساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارتهای اجتماعی بود. روش مطالعه توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که تعداد آنها بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش 7000 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و با توجه به فرمول کوکران تعداد 364 نفر محاسبه شد که پس از جمع آوری دادهها و کنار گذاشتن پرسشنامههای مخدوش تعداد نهایی 332 نفر انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ (CBCL، 2001)، اضطراب بک و همکاران (AI، 1988)، احساس شایستگی هیجانی ـ اجتماعی زو و همکاران (SECQ، 2012) و مهارتهای اجتماعی ماتسون (MESSY، 1983) جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد مشکلات هیجانی و رفتاری دانشآموزان براساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارتهای اجتماعی قابل پیشبینی است (05/0>p) و 8/26 درصد از واریانس مشکلات هیجانی رفتاری را تببین میکنند. نتیجهگیری میشود اضطراب، احساس شایستگی و مهارتهای اجتماعی میتواند بر مشکلات هیجانی رفتاری دانشآموزان موثر باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/7/17 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15