مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 1 - ( فروردین 1403/ پیاپی 94 1403 )                   سال 13 شماره 1 صفحات 112-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madhi M, Hamidi Adli F. Predicting students' emotional and behavioral problems based on anxiety, sense of competence and social skills. Rooyesh 2024; 13 (1) :103-112
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4891-fa.html
مدحی محمد، حمیدی عدلی سیده فاطمه. پیش‌بینی مشکلات هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان بر اساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارت‌های اجتماعی. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :103-112

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4891-fa.html


1- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران. ، mohamad_madhi@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی قم، قم، ایران.
چکیده:   (173 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی مشکلات هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان بر اساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارت‌های اجتماعی بود. روش مطالعه توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر قم در سال تحصیلی 1402- 1401 بود که تعداد آنها بر اساس آمار اداره کل آموزش و پرورش 7000 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و با توجه به فرمول کوکران تعداد 364 نفر محاسبه شد که پس از جمع آوری دادهها و کنار گذاشتن پرسشنامههای مخدوش تعداد نهایی 332 نفر انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از پرسشنامه مشکلات رفتاری آخن­باخ (CBCL، 2001)، اضطراب بک و همکاران (AI، 1988)، احساس شایستگی هیجانی ـ اجتماعی زو و همکاران (SECQ، 2012) و مهارتهای اجتماعی ماتسون (MESSY، 1983) جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش همزمان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد مشکلات هیجانی و رفتاری دانشآموزان براساس اضطراب، احساس شایستگی و مهارتهای اجتماعی قابل پیشبینی است (05/0>p) و 8/26 درصد از واریانس مشکلات هیجانی رفتاری را تببین می­کنند. نتیجهگیری میشود اضطراب، احساس شایستگی و مهارتهای اجتماعی میتواند بر مشکلات هیجانی رفتاری دانشآموزان موثر باشد.
متن کامل [PDF 633 kb]   (99 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/7/17 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/10/19 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb