مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1403 / پیاپی 95 1403 )                   سال 13 شماره 2 صفحات 200-191 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahrouyan Khoshkebejary Z, Pooragha Roodbardeh F. (2024). The Effect of Moral Intelligence Group Training Through Reading Stories on Behavioral Problems and Social Competence of Children's. Rooyesh. 13(2), 191-200.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4918-fa.html
ماهرویان خشکبجاری زینب، پورآقارودبرده فاطمه. اثر آموزش گروهی هوش اخلاقی از طریق قصه خوانی بر مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :200-191

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4918-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی سیمای دانش، رشت، ایران.
2- استادیار گروه روان­شناسی، مؤسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران. ، Fatemeh.pooragha@Yahoo.com
چکیده:   (554 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی از طریق قصه­خوانی بر مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش­آموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کوچصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 346 نفر بود که از بین آن­ها نمونه­ای به تعداد 48 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 24 نفری جایگذاری شدند. هر دو گروه پرسشنامه­های مشکلات رفتاری (QBP) کوای و پترسون (1987) و شایستگی اجتماعی (SCQ) فلنر و همکاران (1990) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر جلسه 50 دقیقه) تحت مداخله پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه­خوانی (MITP) فرانک و بوربا (2014) قرار گرفت. داده­ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. بنابراین برای کاهش مشکلات رفتاری و افزایش شایستگی اجتماعی در کودکان، استفاده از مداخله آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصه­خوانی مؤثر است.
متن کامل [PDF 526 kb]   (308 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/8/2 | پذیرش: 1402/9/27 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb