Mahrouyan Khoshkebejary Z, Pooragha Roodbardeh F. (2024). The Effect of Moral Intelligence Group Training Through Reading Stories on Behavioral Problems and Social Competence of Children's.
Rooyesh.
13(2), 191-200.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4918-fa.html
ماهرویان خشکبجاری زینب، پورآقارودبرده فاطمه. اثر آموزش گروهی هوش اخلاقی از طریق قصه خوانی بر مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :200-191
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4918-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، مؤسسه آموزش عالی سیمای دانش، رشت، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی راهبرد شمال، رشت، ایران. ، Fatemeh.pooragha@Yahoo.com
چکیده: (554 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی هوش اخلاقی از طریق قصهخوانی بر مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان انجام شد. روش این پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه چهارم ابتدایی شهر کوچصفهان در سال تحصیلی 1402-1401 به تعداد 346 نفر بود که از بین آنها نمونهای به تعداد 48 نفر داوطلب واجد شرایط به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 24 نفری جایگذاری شدند. هر دو گروه پرسشنامههای مشکلات رفتاری (QBP) کوای و پترسون (1987) و شایستگی اجتماعی (SCQ) فلنر و همکاران (1990) را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر جلسه 50 دقیقه) تحت مداخله پروتکل آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهخوانی (MITP) فرانک و بوربا (2014) قرار گرفت. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون مشکلات رفتاری و شایستگی اجتماعی کودکان در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. بنابراین برای کاهش مشکلات رفتاری و افزایش شایستگی اجتماعی در کودکان، استفاده از مداخله آموزش هوش اخلاقی به شیوه قصهخوانی مؤثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1402/8/2 | پذیرش: 1402/9/27 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10