مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 10 - ( دی 1402 / پیاپی 91 1402 )                   سال 12 شماره 10 صفحات 88-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.B.REC.1402.007

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goodarzi M, Shahbazi M, Sodani M, Piriaei H. (2023). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on anxiety and resilience in boy students with mobile phone addiction. Rooyesh. 12(10), 79-88.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4942-fa.html
گودرزی محمد، شهبازی مسعود، سودانی منصور، پیریائی حسن. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب و تاب آوری در دانش آموزان پسر با اعتیاد به تلفن همراه رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :88-79

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4942-fa.html


1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران. ، masoudshahbazi66@yahoo.com
3- استاد، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- استادیار، گروه ریاضی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده:   (710 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی بر اضطراب و تاب­آوری در دانش آموزان پسر با اعتیاد به تلفن همراه انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر بروجرد در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که از بین آن­ها 30 دانش­آموز با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول دو ماه تحت مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی قرار گرفت. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه اعتیاد به گوشی هوشمند (سواری، 1392)، مقیاس بازبینی شده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS؛ رینولدز و ریچموند، 1978) و مقیاس تاب­آوری (CD-RISC؛ کونور و دیویدسون، 2003) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­ آماری تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر انجام شد. یافته‌ها نشان داد که نمره اضطراب در گروه مداخله از پیش­آزمون تا پیگیری کاهش یافته است (05/0>P)، اما در مقابل نمره تاب­آوری از پیش­آزمون تا پیگیری افزایش یافته است (05/0>P). در واقع می­توان نتیجه گرفت که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن­آگاهی منجر به کاهش اضطراب و افزایش تاب­آوری در نوجوانان شده است.
متن کامل [PDF 601 kb]   (385 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/8/15 | پذیرش: 1402/9/13 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb