مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 2 - ( اردیبهشت 1403 / پیاپی 95 1403 )                   سال 13 شماره 2 صفحات 58-47 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Samadieh H, Khamesan A, Mohammadzadeh M. (2024). Bullying scales in educational contexts :A systematic review of two decades of research in Iran. Rooyesh. 13(2), 47-58.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5016-fa.html
صمدیه هادی، خامسان احمد، محمدزاده محدثه. مقیاس های قلدری در بافت های آموزشی: مرور نظام مند دو دهه پژوهش در ایران رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :58-47

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5016-fa.html


1- استادیار، گروه روان ­شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان ­شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، h.samadieh@birjand.ac.ir
2- دانشیار، گروه روان ­شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان ­شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
3- کارشناس ارشد روان ­شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان ­شناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (975 مشاهده)
قلدری مسأله­ای جدی و نگران­کننده در سراسر دنیا است که در سال­های اخیر روند افزایشی داشته است. با این حال، نتایج ناهمسانی در تعریف، اندازه­گیری و شیوع قلدری وجود دارد. هدف پژوهش حاضر مرور مقیاس­های قلدری سنتی و سایبری در بافت­های آموزشی بود. از این جهت در یک مطالعۀ مروری نظام­مند بر اساس دستورالعمل پریزما، پژوهش­های کمی منتشر شده در حوزۀ قلدری در پایگاه­های اطلاعاتی آنلاین (Magiran, Noormags, SID) در طی سال­های 1382 تا 1402 با استفاده از ترکیب کلیدواژه­های "قلدری" یا "زورگویی" یا "آزارگری" و "مقیاس" یا "پرسشنامه" یا "ابزار" مورد جستجو قرار گرفتند. از مجموع 300 مقالۀ منتشر شده، 25 مطالعه بر اساس معیارهای ورود در مقوله­های ویژگی­های کلی، مفهوم­سازی قلدری، ویژگی­های گروه نمونه، حجم نمونه، محدودۀ زمانی، خرده­مقیاس­ها، پایایی و روایی استخراج شد. نتایج حاکی از تنوع زیاد در مفهوم­پردازی سازۀ قلدری در پیشینه بود. بعلاوه، تنها 11 مطالعه از دستورالعمل­های توصیه شدۀ ساخت و اعتباریابی ابزارها پیروی کرده بودند. اگرچه اکثر ابزارهای قلدری پایایی متوسط به بالایی را گزارش کردند، تعداد قابل توجهی شاخص­های روایی را مورد سنجش قرار ندادند. به طور کلی، این یافته­ها اهمیت تعریف دقیق و استاندارد قلدری که می­تواند مهم­ترین عامل در اندازه­گیری رفتارهای قلدری باشد را مورد تأکید قرار می­دهد.
متن کامل [PDF 720 kb]   (246 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/9/23 | پذیرش: 1402/11/17 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb