Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1399.063
Rabiei F, Ehteshamzadeh P, Homaei R, Jayervand H. Development of play therapy based on sensory integration and its feasibility on the frequency and severity of challenging behavior in boys with autism spectrum disorder. Rooyesh 2024; 13 (1) :93-102
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5040-fa.html
ربیعی فاطمه، احتشام زاده پروین، همائی رضوان، جایروند حمدالله. تدوین بازیدرمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی و امکانسنجی آن بر فراوانی و شدت رفتار چالش برانگیز در کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اتیسم. رویش روان شناسی. 1403; 13 (1) :93-102
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5040-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، p_ehtesham85@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده: (157 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تدوین بازیدرمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی و امکانسنجی آن بر فراوانی و شدت رفتار چالش برانگیز در کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پسآزمون و گروه گواه با پیگیری 5/1ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم 5 تا 12 ساله استان گیلان در سال1400-1399 بود و با توجه به ملاکهای ورود به پژوهش 30 کودک به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. در مراحل سنجش از پرسشنامه مشکلات رفتاری (BPI-01) روهان و همکاران (2001) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 15 جلسه30-45 دقیقهای (5 هفته، هر هفته 3 روز) به صورت انفرادی تحت مداخله قرار گرفت. تحلیل دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد نمرات فراوانی رفتار چالش برانگیز در گروه آزمایش از مرحله پیشآزمون به پسآزمون و از مرحله پیشآزمون تا پیگیری به طور معنادار کاهش یافته است (05/0P<). همچنین نمرات شدت رفتار چالش برانگیز در گروه آزمایش از مرحله پیشآزمون به پسآزمون و از مرحله پیشآزمون تا پیگیری به طور معنادار کاهش یافته است (05/0P<). در نتیجه بازیدرمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی میتواند نقش مؤثری در کاهش فراوانی و شدت رفتار چالش برانگیز کودکان پسر مبتلا به اختلال طیف اتیسم داشته باشد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/10/7 | ویرایش نهایی: 1403/1/15 | پذیرش: 1402/11/16 | انتشار الکترونیک: 1403/1/15