مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 4 - ( تیر 1403/ پیاپی 97 1403 )                   سال 13 شماره 4 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: EE/1401.2.24.226595/scu.ac.ir

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jameinezhad F, Omidian M, BassakNejad S, Maktabi G. (2024). The effectiveness of mindfulness training on sleep quality, mood and anxiety symptoms and addiction symptoms to online game in addicted adolescent to online game. Rooyesh. 13(4), 11-20.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5087-fa.html
جامعی‌نژاد فرحناز، مرتضی امیدیان مرتضی، بساک‌نژاد سودابه، مکتبی غلامحسین. اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :20-11

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5087-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران. ، morteza_omid@scu.ac.ir
3- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
4- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
چکیده:   (709 مشاهده)
هدف این مطالعه تعیین اثربخشی آموزش ذهن‌آگاهی بر کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان وابسته به بازی آنلاین بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه گواه بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پسر پایه‌های نهم و دهم وابسته به بازی آنلاین ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 30 نفر با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه مساوی گمارده شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش ذهن‌آگاهی قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل فرم اطلاعات جمعیت‌شناختی، شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI، بویسی و همکاران، 1989)، پرسشنامه علائم خلقی و اضطراب (MASQ، واردینار و همکاران، 2010) و پرسشنامه بازی آنلاین (OGQ، وانگ و چانگ، 2002) بودند. داده‌ها با آزمون‌های کای اسکوئر و تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون کیفیت خواب، علائم خلقی و اضطراب و علائم اعتیاد به بازی آنلاین در نوجوانان تفاوت معنی‌داری در سطح کوچک‌تر از 001/0 وجود داشت. طبق نتایج این مطالعه، مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش آموزش ذهن‌آگاهی در کنار سایر روش‌های آموزشی جهت بهبود ویژگی‌های روان‌شناختی نوجوانان بهره ببرند.
متن کامل [PDF 465 kb]   (516 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/10/28 | پذیرش: 1402/11/26 | انتشار الکترونیک: 1403/5/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb