مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 5 - ( مرداد 1403/ پیاپی 98 1403 )                   سال 13 شماره 5 صفحات 156-145 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani Far S, Erfani N, Karimi Khoygani R. (2024). The mediating role of academic enthusiasm in the relationship between the academic identity and the sense of belonging to the school of female students of the second year of high school. Rooyesh. 13(5), 145-156.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5089-fa.html
رمضانی فر سمیه، عرفانی نصراله، کریمی خویگانی روح اله. نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در رابطه هویت تحصیلی با احساس تعلق به مدرسه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :156-145

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5089-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، erfani@pnu.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه جامع علوم انتظامی، تهران، ایران.
چکیده:   (354 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی‌ اشتیاق تحصیلی در رابطه هویت تحصیلی با احساس تعلق به مدرسه دانشآموزان دختر انجام شد. این مطالعه توصیفی-همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان خرم ‌آباد در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از میان آن‌ها 800 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه‌ی احساس تعلق به مدرسه (SBSQ، بری و همکاران، 2004 مقیاس‌ هویت تحصیلی (AIS، واز و ایزاکسون، 2008) و مقیاس اشتیاق تحصیلی (AES، فردریکز و همکاران، 2004) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل داده‌ها با روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار بود.  نتایج نشان داد هویت تحصیلی موفق با احساس تعلق به مدرسه دارای رابطه مثبت معنادار و هویت تحصیلی سردرگم با احساس تعلق به مدرسه رابطه منفی معنادار (001/0=P) دارد. اثر مستقیم اشتیاق تحصیلی بر احساس تعلق به مدرسه و همچنین هویت تحصیلی موفق، سردرگم و دیررس بر اشتیاق تحصیلی معنادار بود (001/0=P). اثر غیرمستقیم هویت تحصیلی موفق (001/0P<)، سردرگم (01/0P<)، دنباله‌رو (05/0P<) و دیررس (001/0P<)  بر احساس تعلق به مدرسه با نقش میانجی اشتیاق تحصیلی معنادار بود. به عبارت دیگر، اشتیاق تحصیلی در رابطه بین هویت تحصیلی با احساس تعلق به مدرسه نقش میانجی دارد.
متن کامل [PDF 754 kb]   (354 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/10/29 | پذیرش: 1402/12/26 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb