مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 4 - ( تیر 1403/ پیاپی 97 1403 )                   سال 13 شماره 4 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amouzadeh Samakush T, Arjmandnia A A, Pournaghash Tehrani S S. (2024). A comparison of response inhibition and attention shifting between children with separation anxiety disorder and test anxiety. Rooyesh. 13(4), 1-10.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5096-fa.html
عموزاده سماکوش طوبی، ارجمندنیا علی اکبر، پورنقاش تهرانی سید سعید. مقایسه بازداری پاسخ و جابه جایی توجه میان کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی و اضطراب امتحان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :10-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5096-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (687 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو کارکرد اجرایی جابه‌جایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی و اضطراب امتحان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسه‌ای بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ساری، که دارای تشخیص اضطراب جدایی و امتحان بودند، در سال ۱۴۰۳-1۴۰۲ تشکیل داده‌اند. از کل جامعه، ۱۵۰ نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ۷۵ نفر از افراد در گروه اضطراب جدایی و ۷۵ نفر در گروه اضطراب امتحان قرار گرفتند. جهت گردآوری داده‌ها از  مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS؛ ۱۹۹۷)، پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۵۸)، آزمون رایانه‌ای رنگ-واژه استروپ (SWCT؛ ۱۹۳۵) و آزمون رایانه‌ای دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین (WCST؛ ۱۹۴۸) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین افراد با اضطراب جدایی و افراد با اضطراب امتحان در مؤلفه جابه‌جایی توجه (۰۰۱/۰P=) تفاوت معنادار وجود داشت (05/0P<). اما در مؤلفه بازداری پاسخ (۲۲۵/۰P=) بین دو گروه نمونه تفاوتی دیده نشد (05/0P˃). بنابراین می‌توان گفت، جابه‌جایی توجه در افراد با اضطراب جدایی و افراد با اضطراب امتحان تفاوت دارد.
متن کامل [PDF 478 kb]   (367 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار الکترونیک: 1403/5/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb