Amouzadeh Samakush T, Arjmandnia A A, Pournaghash Tehrani S S. (2024). A comparison of response inhibition and attention shifting between children with separation anxiety disorder and test anxiety.
Rooyesh.
13(4), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5096-fa.html
عموزاده سماکوش طوبی، ارجمندنیا علی اکبر، پورنقاش تهرانی سید سعید. مقایسه بازداری پاسخ و جابه جایی توجه میان کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی و اضطراب امتحان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5096-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (687 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو کارکرد اجرایی جابهجایی توجه و بازداری پاسخ در کودکان دچار اختلال اضطراب جدایی و اضطراب امتحان انجام شد. پژوهش حاضر از نوع علی-مقایسهای بود. جامعۀ آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی شهرستان ساری، که دارای تشخیص اضطراب جدایی و امتحان بودند، در سال ۱۴۰۳-1۴۰۲ تشکیل دادهاند. از کل جامعه، ۱۵۰ نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ۷۵ نفر از افراد در گروه اضطراب جدایی و ۷۵ نفر در گروه اضطراب امتحان قرار گرفتند. جهت گردآوری دادهها از مقیاس اضطراب کودکان اسپنس (SCAS؛ ۱۹۹۷)، پرسشنامۀ اضطراب امتحان ساراسون (۱۹۵۸)، آزمون رایانهای رنگ-واژه استروپ (SWCT؛ ۱۹۳۵) و آزمون رایانهای دستهبندی کارتهای ویسکانسین (WCST؛ ۱۹۴۸) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد که بین افراد با اضطراب جدایی و افراد با اضطراب امتحان در مؤلفه جابهجایی توجه (۰۰۱/۰P=) تفاوت معنادار وجود داشت (05/0P<). اما در مؤلفه بازداری پاسخ (۲۲۵/۰P=) بین دو گروه نمونه تفاوتی دیده نشد (05/0P˃). بنابراین میتوان گفت، جابهجایی توجه در افراد با اضطراب جدایی و افراد با اضطراب امتحان تفاوت دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1402/11/2 | پذیرش: 1402/11/29 | انتشار الکترونیک: 1403/5/7