مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 3 - ( خرداد 1403/ پیاپی 96 1403 )                   سال 13 شماره 3 صفحات 204-193 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1402.018

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kheiry H, Moghtader L, Asadi Majreh S. Comparison of the Feasibility of Multisensory Instruction and Cognitive Empowerment on Processing Speed, Working Memory, and Visual Motor Coordination of Children with Mathematics Learning disorder. Rooyesh 2024; 13 (3) :193-204
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5117-fa.html
خیری حکیمه، مقتدر لیلا، اسدی مجره سامره. مقایسه امکان ­سنجی آموزش چند حسی و توانمندسازی شناختی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. رویش روان شناسی. 1403; 13 (3) :193-204

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5117-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان­شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استادیار، گروه روان­شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، moghtaderleila@yahoo.com
3- استادیار، گروه روان­شناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (267 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه امکان سنجی آموزش چند حسی و توانمندسازی شناختی بر سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری مورد پژوهش شامل کلیه کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی پایه دوم تا پنجم مراجع کننده به مراکز اختلال یادگیری شهرستان رشت در سال تحصیلی 1402 - 1401 بود. حجم نمونه به صورت هدفمند شامل 45 کودک بود که تشخیص اختلال یادگیری ریاضی را دریافت کردند و به طور  تصادفی در سه گروه 15 نفره گمارده شدند (2گروه آزمایش و گروه گواه). ابزار پژوهش شامل نسخه چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان (WISC-IV، 2003)، جهت ارزیابی سرعت پردازش و حافظه­ کاری، آزمون تشخیصی ایران کی­مت (KMDT، 1988)، آزمون مهارت­های دیداری حرکتی بندر گشتالت (BVMGT، 1938) و آزمون ماتریس‌های پیشرونده ریون (PMRT،1936) بود. داده­ها با روش اماری تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح (05/0> p) وجود داشت. علاوه بر این، بین میزان اثر بخشی دو مداخله تفاوت معناداری وجود نداشت ( 05/0P> ). بنابراین هر دو مداخله جهت بهبود سرعت پردازش، حافظه کاری و هماهنگی دیداری-حرکتی کودکان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی مفید واقع می­گردد.
متن کامل [PDF 688 kb]   (55 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/11/10 | ویرایش نهایی: 1403/3/3 | پذیرش: 1403/1/13 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb