مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 4 - ( تیر 1403/ پیاپی 97 1403 )                   سال 13 شماره 4 صفحات 84-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-11197-1
Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1402.156

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei Oshyani I, Ghassemi M, Koochak Entezar R, Emamipour S. (2024). The mediating role of academic self-efficacy in relation to executive functions and academic vitality in Gifted Students of Schools of Brilliant Talents. Rooyesh. 13(4), 75-84.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5163-fa.html
رضائی اشیانی ایران، قاسمی مسعود، کوچک انتظار رویا، امامی پور سوزان. نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با کارکردهای اجرایی با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش مدارس استعدادهای درخشان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :84-75

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5163-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، ghassemi64@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه روان‌شناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (677 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی­گری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با کارکردهای اجرایی با سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی به روش مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آمـاری پژوهش شامل کلیـه دانش­آموزان تیزهوش دوره متوسطه اول (پایه هفتم و هشتم) مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان شهر اصفهان در نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بـود. تعداد ۳۴۰ نفر بـه روش نمونه­گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (AVQ) حسین جاری و دهقانی زاده (۱۳۹۱)، مقیاس نارسایی‌ در کارکردهای اجرایی (BDEFS)  بارکلی (۲۰۱۲) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (MJSES) مورگان - جینکز (۱۹۹۹) بود. به منظور تحلیل داده­ها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی هم به‌صورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0>P) و هم به‌صورت غیرمستقیم از طریق میانجی­گری خودکارآمدی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثرگذار است (05/0>P). این نتایج نشان می­دهد که کارکردهای اجرایی چه به‌ صورت مستقیم و چه به ‌صورت غیرمستقیم با میانجی‌گری خودکارآمدی می‌تواند تبیین کننده سرزندگی تحصیلی در دانش‌آموزان تیزهوش باشد.
متن کامل [PDF 836 kb]   (384 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/11/27 | پذیرش: 1402/12/24 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb