Research code: A-10-11197-1
Ethics code: IR.IAU.CTB.REC.1402.156
Rezaei Oshyani I, Ghassemi M, Koochak Entezar R, Emamipour S. (2024). The mediating role of academic self-efficacy in relation to executive functions and academic vitality in Gifted Students of Schools of Brilliant Talents.
Rooyesh.
13(4), 75-84.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5163-fa.html
رضائی اشیانی ایران، قاسمی مسعود، کوچک انتظار رویا، امامی پور سوزان. نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با کارکردهای اجرایی با سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش مدارس استعدادهای درخشان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :84-75
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5163-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، ghassemi64@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (677 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه با کارکردهای اجرایی با سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی به روش مدلیابی ساختاری بود. جامعه آمـاری پژوهش شامل کلیـه دانشآموزان تیزهوش دوره متوسطه اول (پایه هفتم و هشتم) مشغول به تحصیل در مدارس استعدادهای درخشان شهر اصفهان در نیمه دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ بـود. تعداد ۳۴۰ نفر بـه روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (AVQ) حسین جاری و دهقانی زاده (۱۳۹۱)، مقیاس نارسایی در کارکردهای اجرایی (BDEFS) بارکلی (۲۰۱۲) و پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی (MJSES) مورگان - جینکز (۱۹۹۹) بود. به منظور تحلیل دادهها از تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشان داد که کارکردهای اجرایی هم بهصورت مستقیم با سرزندگی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری دارد (05/0>P) و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بر سرزندگی تحصیلی اثرگذار است (05/0>P). این نتایج نشان میدهد که کارکردهای اجرایی چه به صورت مستقیم و چه به صورت غیرمستقیم با میانجیگری خودکارآمدی میتواند تبیین کننده سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان تیزهوش باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/11/27 | پذیرش: 1402/12/24 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10