مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 4 - ( تیر 1403/ پیاپی 97 1403 )                   سال 13 شماره 4 صفحات 182-175 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizadeh M, Pirkhaefi A, Haghighat S. (2024). Predicting risky sexual behaviors of female high school students based on executive functions and emotion regulation. Rooyesh. 13(4), 175-182.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5228-fa.html
علیزاده محبوبه، پیرخائفی علیرضا، حقیقت سارا. پیش‌بینی رفتارهای پرخطر جنسی دانش‌آموزان دختر متوسطه بر اساس کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :182-175

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5228-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Apirkhaefi@gmail.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
چکیده:   (598 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی رفتارهای پرخطر جنسی دانش‌آموزان دختر متوسطه بر اساس کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس و غیرتصادفی به‌ عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه رفتارهای پرخطر جنسی زارعی و همکاران (1389، RSBQ)، فهرست رتبه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی جیویا و همکاران (2000، BRIEF) و پرسشنامه تنظیم شناختی گارنفسکی و کرایج (2006،CERQ ) جمع‌آوری گردید. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان قادر به پیش‌بینی رفتارهای پرخطر جنسی بوده‌اند (05/0>p) و در مجموع 49 درصد از واریانس رفتارهای پرخطر جنسی را تبیین می‌کنند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان نقش معنی‌داری در پیش‌بینی رفتارهای پرخطر جنسی دارند و لزوم توجه به این عوامل برای کاهش رفتارهای پرخطر جنسی در دانش‌آموزان ضروری به نظر می‌رسد.
متن کامل [PDF 721 kb]   (369 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/12/23 | پذیرش: 1403/1/26 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb