Alizadeh M, Pirkhaefi A, Haghighat S. (2024). Predicting risky sexual behaviors of female high school students based on executive functions and emotion regulation.
Rooyesh.
13(4), 175-182.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5228-fa.html
علیزاده محبوبه، پیرخائفی علیرضا، حقیقت سارا. پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی دانشآموزان دختر متوسطه بر اساس کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان رویش روان شناسی 1403; 13 (4) :182-175
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5228-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. ، Apirkhaefi@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران.
چکیده: (598 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی دانشآموزان دختر متوسطه بر اساس کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر بابل در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس و غیرتصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه رفتارهای پرخطر جنسی زارعی و همکاران (1389، RSBQ)، فهرست رتبهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی جیویا و همکاران (2000، BRIEF) و پرسشنامه تنظیم شناختی گارنفسکی و کرایج (2006،CERQ ) جمعآوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان قادر به پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی بودهاند (05/0>p) و در مجموع 49 درصد از واریانس رفتارهای پرخطر جنسی را تبیین میکنند. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کارکردهای اجرایی و تنظیم هیجان نقش معنیداری در پیشبینی رفتارهای پرخطر جنسی دارند و لزوم توجه به این عوامل برای کاهش رفتارهای پرخطر جنسی در دانشآموزان ضروری به نظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/12/23 | پذیرش: 1403/1/26 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10