مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 8 - ( آبان 1403 / پیاپی 101 1403 )                   سال 13 شماره 8 صفحات 130-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۱۷۹۴۸۸۲۶۳۱۷۹۵۷۵۱۸۰۱۳۱۶۲۵۹۳۸۹۲
Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1401.052

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi V, Asadi Majreh S, Akbari B. (2024). The Effectiveness of Logotherapy Group Training on Psychological Flexibility and Sense of Coherence of Mothers of Children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Rooyesh. 13(8), 121-130.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5254-fa.html
نوروزی ویدا، اسدی مجره سامره، اکبری بهمن. اثربخشی آموزش گروهی معنادرمانی بر انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی و احساس انسجام مادران کودکان مبتلا به نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :130-121

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5254-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، asadimajreh_psy@yahoo.com
3- استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (481 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش معنادرمانی گروهی بر انعطاف‌پذیری ‌روان‌شناختی و احساس انسجام مادران کودکان مبتلا به نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی، با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و گروه کنترل با پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه مادران کودکان مبتلا به نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی شهر رشت تشکیل دادند که در سال 1401 به مراکز روانشناسی و مشاوره شهر رشت مراجعه نموده‌ بودند. از این جامعه، 32 نفر داوطلب واجد شرایط، به‌روش هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص یافتند. آموزش معنادرمانی به ‌مدت 10 جلسه‌90 دقیقه‌ای (هفته‌ای یک بار) در مورد گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه انعطاف‌پذیری ‌شناختی (CFI) (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه احساس انسجام (COC) (آنتونووسکی، 1993) بود. نتایج نشان داد که در گروه آزمایش، میانگین نمرات انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و احساس انسجام در پس‌آزمون به‌طور معنیداری کمتر از پیشآزمون است (01/0P<)، که نشان‌دهنده اثربخشی درمان بر متغیرهای ذکرشده است. همچنین بین میانگین نمرات انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و احساس انسجام در مرحله پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معنیداری وجود نداشت (01/0P<)، که نشان‌دهنده ماندگاری درمان بود. بنابراین، آموزش معنادرمانی گروهی ممکن است جهت بهبود انعطاف‌پذیری روان‌شناختی و احساس انسجام مادران کودکان مبتلا به نارسایی‌توجه/ فزون‌کنشی مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 488 kb]   (299 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/1/10 | پذیرش: 1403/1/22 | انتشار الکترونیک: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb