Research code: ۱۱۷۴۸۶۳۰۹۸۰۰۴۵۰۱۴۰۰۱۶۲۵۵۰۱۰۵
Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1401.003
Bina Vajargahi A, Akbari B, Hamzehpoor Haghighi T. (2025). The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Academic Procrastination and Self-Control of Female Students with Internet Addiction.
Rooyesh.
13(9), 101-110.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5267-fa.html
بینا واجارگاهی اندیشه، اکبری بهمن، حمزه پور حقیقی طاهره. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری تحصیلی و خود مهارگری دانشآموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :110-101
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5267-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، bakbari44@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
چکیده: (605 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمالکاری تحصیلی و خودمهارگری دانشآموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر لاهیجان در سال 1401 بود که از بین آنها، 34 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب و بهروش تصادفی به یک گروه آزمایش (17 نفر) و یک گروه کنترل (17 نفر) تخصیص یافتند. پرسشنامههای پژوهش شامل: مقیاس اهمالکاری تحصیلی (PASS، سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه خودمهارگری (SCQ، تانجنی و همکاران، 2004) بودند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین پیشآزمون و پسآزمون میانگین اهمالکاری تحصیلی و زیرمقیاسهای آن (آماده شدن برای امتحانات، آماده کردن تکالیف، آماده کردن مقالات) و خودمهارگری در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت؛ اما بین میانگین پسآزمون و پیگیری اهمالکاری تحصیلی و زیرمقیاسهای آن و خودمهارگری تفاوت معناداری دیده نشد (05/0 P>)؛ به این معنا که اثرات درمانی در طول زمان ثبات داشتهاند. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک مداخله پایدار بر کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش خودمهارگری دانشآموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت مؤثر میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/1/16 | پذیرش: 1403/2/18 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10