مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 9 - ( آذر 1403/ پیاپی 102 1403 )                   سال 13 شماره 9 صفحات 110-101 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۱۷۴۸۶۳۰۹۸۰۰۴۵۰۱۴۰۰۱۶۲۵۵۰۱۰۵
Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1401.003

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bina Vajargahi A, Akbari B, Hamzehpoor Haghighi T. (2025). The Effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on Academic Procrastination and Self-Control of Female Students with Internet Addiction. Rooyesh. 13(9), 101-110.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5267-fa.html
بینا واجارگاهی اندیشه، اکبری بهمن، حمزه پور حقیقی طاهره. اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری تحصیلی و خود مهارگری دانش‌آموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :110-101

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5267-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، bakbari44@yahoo.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
چکیده:   (605 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اهمال‌کاری تحصیلی و خودمهارگری دانش‌آموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و پیگیری دو ماهه با گروه کنترل بود. جامعه این پژ‏وهش شامل کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر لاهیجان در سال 1401 بود که از بین آن‌ها، 34 دانش‌آموز به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب و به‌روش تصادفی به یک گروه آزمایش (17 نفر) و یک گروه کنترل (17 نفر) تخصیص یافتند. پرسشنامه‌های پژوهش شامل: مقیاس اهمال‌کاری تحصیلی (PASS، سولومون و راثبلوم، 1984) و پرسشنامه خودمهارگری (SCQ، تانجنی و همکاران، 2004) بودند. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین میانگین پیش‌آزمون و پس‌آزمون میانگین اهمال‌کاری تحصیلی و زیرمقیاس‌های آن (آماده شدن برای امتحانات، آماده کردن تکالیف، آماده کردن مقالات) و خودمهارگری در دو گروه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت؛ اما بین میانگین پس‌آزمون و پیگیری اهمال‌کاری تحصیلی و زیرمقیاس‌های آن و خودمهارگری تفاوت معناداری دیده نشد (05/0 P>به این معنا که اثرات درمانی در طول زمان ثبات داشته‌اند. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد به عنوان یک مداخله پایدار بر کاهش اهمال‌کاری تحصیلی و افزایش خودمهارگری دانش‌آموزان دختر دارای اعتیاد به اینترنت مؤثر می‌باشد.
متن کامل [PDF 527 kb]   (274 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/1/16 | پذیرش: 1403/2/18 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb