مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 11 - ( بهمن 1403/ پیاپی 104 1403 )                   سال 13 شماره 11 صفحات 124-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۱۷۴۸۲۶۳۱۷۹۵۷۵۱۱۴۰۰۱۶۲۴۸۱۳۹۴
Ethics code: IR.IAU.RASHT.REC.1401.028

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azarian M, Asadi Majreh S, Mousavi M. (2025). Structural Model of the relationship between Mindfulness and Loneliness in Students with Emotional Breakdown Experience: the Mediating Role of Psychological Distress. Rooyesh. 13(11), 115-124.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5295-fa.html
آذریان مژده، اسدی مجره سامره، موسوی مریم. مدل‌ ساختاری رابطه بین ذهن‌آگاهی و احساس تنهایی در دانشجویان با تجربه شکست عاطفی: نقش میانجی پریشانی روان‌شناختی رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :124-115

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5295-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. ، asadimajreh_psy@yahoo.com
3- استادیار، گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
چکیده:   (506 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری رابطه بین ذهن‌آگاهی و احساس تنهایی به همراه نقش میانجی پریشانی روان‌شناختی در دانشجویان با تجربه شکست عاطفی اجرا شد. روش پژوهش حاضر توصیفی _همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که 314 نفر از آن‌ها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه‌های پژوهش شامل: پرسشنامه احساس تنهایی LS) ، آشر و همکاران، 1984)، پرسشنامه ذهن‌آگاهی FFMQ) ، بائر و همکاران، 2006)، و پرسشنامه پریشانی روانشناختی K10)، کسلر و همکاران، 2002) بود. داده‌ها با روش تحلیل معادلات ساختاری قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل از برازش مطلوبی برخوردار بود. برآورد اثر مستقیم ذهن‌آگاهی بر احساس تنهایی، منفی و معنادار؛ اثر مستقیم ذهن‌آگاهی بر پریشانی روانشناختی، منفی و معنادار؛ و اثر مستقیم پریشانی روانشناختی بر احساس تنهایی، مثبت و معنادار بود (05/0>p). همچنین اثر غیرمستقیم پریشانی روانشناختی در ارتباط بین ذهن‌آگاهی و احساس تنهایی، منفی و معنادار بود (05/0>p). از یافته‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت نقش میانجی پریشانی روان‌شناختی در ارتباط بین ذهن‌آگاهی و احساس تنهایی در دانشجویان با تجربه شکست عاطفی تایید شد.
متن کامل [PDF 496 kb]   (211 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1403/1/26 | پذیرش: 1403/4/19 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb