مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 3 - ( خرداد 1403/ پیاپی 96 1403 )                   سال 13 شماره 3 صفحات 74-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maghari H, Matini Sadr M, Baseri A. Prediction of Academic Self-Handicapping based on Primary Maladaptive Schemas and Metacognitive Beliefs in Students. Rooyesh 2024; 13 (3) :65-74
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5369-fa.html
مغاری هدیه، متینی صدر محمدرضا، باصری احمد. پیش بینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان. رویش روان شناسی. 1403; 13 (3) :65-74

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5369-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران. ، matinisadr@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.
چکیده:   (204 مشاهده)
این پژوهش با هدف پیش­بینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آن­ها تعداد 235 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شد. برای جمع­آوری داده­های مورد نیاز از پرسشنامه­های خود ناتوان­سازی (SHQ) میگدلی و همکاران (2001)، طرحواره­های ناسازگار اولیه (PISQ) یانگ (1998) و باورهای فراشناختی (MBQ) ولز و کاتر-هایتن (2004) استفاده شد. داده­ها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان­ داد بین طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان همبستگی معناداری وجود دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 26 درصد از خود ناتوانمندسازی تحصیلی از طریق طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی تبیین می­شود. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که طرحواره­های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی پیش­بین مناسبی برای خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان است.
متن کامل [PDF 676 kb]   (100 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/2/18 | ویرایش نهایی: 1403/3/10 | پذیرش: 1403/3/9 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb