Maghari H, Matini Sadr M, Baseri A. (2024). Prediction of Academic Self-Handicapping based on Primary Maladaptive Schemas and Metacognitive Beliefs in Students.
Rooyesh.
13(3), 65-74.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5369-fa.html
مغاری هدیه، متینی صدر محمدرضا، باصری احمد. پیش بینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان رویش روان شناسی 1403; 13 (3) :74-65
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5369-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران. ، matinisadr@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران.
چکیده: (562 مشاهده)
این پژوهش با هدف پیشبینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها تعداد 235 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای خود ناتوانسازی (SHQ) میگدلی و همکاران (2001)، طرحوارههای ناسازگار اولیه (PISQ) یانگ (1998) و باورهای فراشناختی (MBQ) ولز و کاتر-هایتن (2004) استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان همبستگی معناداری وجود دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 26 درصد از خود ناتوانمندسازی تحصیلی از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی تبیین میشود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی پیشبین مناسبی برای خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/3/9 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10