 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Maghari H,  Matini Sadr M,  Baseri A. 
(2024).  Prediction of Academic Self-Handicapping based on Primary Maladaptive Schemas and Metacognitive Beliefs in Students.  Rooyesh. 13(3),  65-74. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5369-fa.html   
                    
                    مغاری هدیه،  متینی صدر محمدرضا،  باصری احمد.
(1403).  پیش بینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحواره های ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان  رویش روان شناسی 13 (3) :74-65URL: http://frooyesh.ir/article-1-5369-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 
 2- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران. ، matinisadr@yahoo.com
 3- استادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1471 مشاهده)
                    
                    
                    این پژوهش با هدف پیشبینی خود ناتوانمندسازی تحصیلی بر اساس طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی در دانشجویان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنها تعداد 235 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامههای خود ناتوانسازی (SHQ) میگدلی و همکاران (2001)، طرحوارههای ناسازگار اولیه (PISQ) یانگ (1998) و باورهای فراشناختی (MBQ) ولز و کاتر-هایتن (2004) استفاده شد. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی با خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان همبستگی معناداری وجود دارد (05/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد 26 درصد از خود ناتوانمندسازی تحصیلی از طریق طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی تبیین میشود. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که طرحوارههای ناسازگار اولیه و باورهای فراشناختی پیشبین مناسبی برای خود ناتوانمندسازی تحصیلی دانشجویان است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی تربیتی  دریافت: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/3/9 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10