مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 9 - ( آذر 1403/ پیاپی 102 1403 )                   سال 13 شماره 9 صفحات 130-121 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghanavati M, Joharifard R, Ehteshamzadeh P. (2025). The effectiveness of emotion-based group family therapy on self-differentiation and dyslexia in adolescent girls with psychosomatic disorders. Rooyesh. 13(9), 121-130.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5385-fa.html
قنواتی معصومه، جوهری فرد رضا، احتشام زاده پروین. اثربخشی خانواده ‌درمانی گروهی مبتنی بر هیجان بر خودتمایزیافتگی و ناگویی خلقی نوجوانان دختر مبتلا به اختلالات روان‌تنی رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :130-121

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5385-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. ، rjoharifard@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.
چکیده:   (400 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی خانواده‌ درمانی گروهی مبتنی بر هیجان بر خودتمایزیافتگی و ناگویی خلقی نوجوانان دختر مبتلا به اختلالات روان‌تنی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش کلیه نوجوانان 14 تا 18 سال دارای ملاک‌های اختلالات روان‌تنی شهر اهواز و والدینشان در سال 1402 بود که به مراکز مشاوره و روان­درمانی شهر اهواز مراجعه کرده بودند که از بین آنان تعداد 40 نفر، 20 نفر در گروه گواه و 20 نفر در گروه آزمایش از طریق روش ‌نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های تمایزیافتگی خود اسکوورون و فریدلندر (1998، DSI ناگویی خلقی بگبی و همکاران (1994، TAS) و پروتکل خانواده‌درمانی گروهی مبتنی بر هیجان طی 5 جلسه 90 دقیقه‌ای استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کوواریانس چندمتغیره (مانکوا) استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون خود تمایزیافتگی و ناگویی خلقی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. درنتیجه، خانواده ‌درمانی گروهی مبتنی بر هیجان می‌تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر برای نوجوانان دختر مبتلا به اختلالات روان‌تنی مورد توجه قرار داده شود.
 
متن کامل [PDF 464 kb]   (214 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/2/21 | پذیرش: 1403/3/13 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb