Abbaspour Esfeden S, Ghanifar M, Ahi Q. (2024). The mediating role of self-efficacy in the relationship between cognitive abilities and social adjustment of university students.
Rooyesh.
13(8), 163-170.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5388-fa.html
عباس پور اسفدن شادملک، غنی فر محمد حسن، آهی قاسم. نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه تواناییهای شناختی و سازگاری اجتماعی دانشجویان رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :170-163
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5388-fa.html
1- دانشجویی دکتری روانشناسی عمومی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. ، Ghanifar@iaubir.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
چکیده: (547 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه تواناییهای شناختی و سازگاری اجتماعی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی -همبستگی از نوع مدلیابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان واحد گرگان دانشگاه آزاد در سال تحصیلی 1400-1401 بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای 384 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری اجتماعی (SAQ) سهرابی و سامانی (1390)، پرسشنامه توانایی شناختی (CAQ) نجاتی (1392) و مقیاس خود کارآمدی عمومی (GSE-10) شواتزر و جروسلم (1991) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج بیانگر معناداری اثرمستقیم تواناییهای شناختی بر خودکارآمدی (004/0=P) و خودکارآمدی بر سازگاری اجتماعی (01/0=P) بود ولی اثر مستقیم تواناییهای شناختی بر ساگاری اجتماعی معنادار نبود(05/0<P). همچنین نتایج بیانگر اثر غیرمستقیم تواناییهای شناختی بر سازگاری اجتماعی با میانجیگری خودکارآمدی بود (007/0=P). این نتایج نشان میدهد که خودکارآمدی با توجه به نقش تواناییهای شناختی میتواند تبیین کننده سازگاری اجتماعی دانشجویان باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/2/22 | پذیرش: 1403/4/1 | انتشار الکترونیک: 1403/9/10