مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 7 - ( مهر 1403 / پیاپی 100 1403 )                   سال 13 شماره 7 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseini S A, Zandi K. (2024). The relationship between student teachers' perception of university professors' credibility and attitude towards teaching profession: the mediating role of agency. Rooyesh. 13(7), 11-20.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5413-fa.html
حسینی سید عدنان، زندی خلیل. رابطه‌ ادراک دانشجو معلمان از اعتبار اساتید و نگرش به حرفه تدریس: نقش میانجی عاملیت رویش روان شناسی 1403; 13 (7) :20-11

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5413-fa.html


1- استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، kh.zandi@cfu.ac.ir
چکیده:   (623 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش میانجی عاملیت در ارتباط بین ادراک از اعتبار اساتید و نگرش به حرفه تدریس دانشجو معلمان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجو معلمان پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1403-1402 مشتمل بر 1364 نفر بودند که با شیوه نمونه‌گیری تصادفی سیستماتیک، نمونه‌ای به حجم 275 نفر از میان آن‌ها انتخاب شد. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه اعتبار معلم (TCS، مک‌کراسکی و تیون، 1999)؛ عاملیت دانشجویان (AUSS، جاسکلا و همکاران، 2016) و نگرش به حرفه تدریس (STATPS، وین و انوی، 2020) بود. تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته‌ها نشان داد که مدل مشاهده شده از برازش مطلوبی برخوردار است. اثر اعتبار اساتید بر عاملیت دانشجو (05/0>P) و اثر عاملیت دانشجو بر نگرش به حرفه تدریس معنادار است (05/0>p). عاملیت دانشجو معلمان نقش میانجی را در رابطه بین ادراک از اعتبار اساتید و نگرش به حرفه تدریس ایفا می‌کند (05/0>p). با توجه به یافته‌های پژوهش، تلاش‌های اساتید برای بهبود نگرش‌های دانشجومعلمان نسبت به حرفه تدریس در گرو ارتقای احساس عاملیت آن‌ها است.
واژه‌های کلیدی: ادراک، نگرش، تدریس، دانشجویان.
متن کامل [PDF 653 kb]   (330 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/3/1 | پذیرش: 1403/5/2 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb