Hosseini S A, Zandi K. (2024). The relationship between student teachers' perception of university professors' credibility and attitude towards teaching profession: the mediating role of agency.
Rooyesh.
13(7), 11-20.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5413-fa.html
1- استادیار، گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، kh.zandi@cfu.ac.ir
چکیده: (623 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر مطالعه نقش میانجی عاملیت در ارتباط بین ادراک از اعتبار اساتید و نگرش به حرفه تدریس دانشجو معلمان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجو معلمان پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان کردستان در سال تحصیلی 1403-1402 مشتمل بر 1364 نفر بودند که با شیوه نمونهگیری تصادفی سیستماتیک، نمونهای به حجم 275 نفر از میان آنها انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها سه پرسشنامه اعتبار معلم (TCS، مککراسکی و تیون، 1999)؛ عاملیت دانشجویان (AUSS، جاسکلا و همکاران، 2016) و نگرش به حرفه تدریس (STATPS، وین و انوی، 2020) بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتهها نشان داد که مدل مشاهده شده از برازش مطلوبی برخوردار است. اثر اعتبار اساتید بر عاملیت دانشجو (05/0>P) و اثر عاملیت دانشجو بر نگرش به حرفه تدریس معنادار است (05/0>p). عاملیت دانشجو معلمان نقش میانجی را در رابطه بین ادراک از اعتبار اساتید و نگرش به حرفه تدریس ایفا میکند (05/0>p). با توجه به یافتههای پژوهش، تلاشهای اساتید برای بهبود نگرشهای دانشجومعلمان نسبت به حرفه تدریس در گرو ارتقای احساس عاملیت آنها است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/3/1 | پذیرش: 1403/5/2 | انتشار الکترونیک: 1403/7/10