Ethics code: IR.IAU.K.REC.1399,071
Shamshiri M, Havassi Somar N, Danesh E, Tarimoradi A. (2024). The Effectiveness of Captain’s Log Computerized Cognitive Rehabilitation on the Reading Performance and Executive Functions of Dyslexic Primary School Students.
Rooyesh.
13(5), 125-134.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5417-fa.html
شمشیری مینا، هواسی سومار ناهید، دانش عصمت، تاری مرادی آرزو. اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای کاپیتانز لاگ بر بهبود عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :134-125
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5417-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، havassi.n2020@gmail.com
3- استاد گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (271 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی رایانهای کاپیتانز لاگ بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعهآماری شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر نارساخوان 12-8 سال بود که در سال تحصیلی 1401-1400 به مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری شماره 2 ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر کرج مراجعه کرده بودند. از بین آنها 30 دانشآموز به صورت هدفمند وارد مطالعه شده و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. دانشآموزان گروه مداخله طی 10جلسه بصورت دو جلسه هفتگی به مدت 45 دقیقه تحت مداخله توانبخشی شناختی رایانهای کاپیتانر لاگ قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل آزمون خواندن و نارساخوانی (RDT-NEMA)کرمینوری و مرادی (1384)، فهرست رتبهبندی رفتار عملکرد اجرایی (BRIEF) جیویا و همکاران (2000) و نرمافزار کاپیتانز لاگ (نسخه 2018) بود. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که بین میانگین پس آزمون عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری وجود داشت (01/0 > P). علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (01/0 > P). درنتیجه میتوان گفت به کمک توانبخشی شناختی-رایانهای کاپیتانزلاگ میتوان گام مؤثری در بهبود عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان برداشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/3/3 | پذیرش: 1403/4/10 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10