Ethics code: IR.IAU.B.REC.1402.108
Chegeni S, Karimi J, Vajdian M. (2025). The effectiveness of Solution-Focused Therapy (SFT) on academic buoyancy and academic procrastination of students with low academic performance.
Rooyesh.
13(9), 71-80.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5432-fa.html
چگنی سعید، کریمی جواد، وجدیان محمد رضا. اثربخشی درمان راه حل محور (SFT) بر پایستگی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :80-71
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5432-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران. ، j.karimi@malayeru.ac.ir
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی لرستان، مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی، الیگودرز، ایران.
چکیده: (430 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان راه حل محور بر پایستگی و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بروجرد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آنها 30 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول دو ماه تحت مداخله درمان راه حل محور قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ؛ دهقانیزاده و حسین چاری، 1391) و مقیاس سنجش اهمالکاری- نسخه دانش آموزان (PASS؛ سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها نشان داد که نمره پایستگی تحصیلی در گروه مداخله از پیشآزمون تا پیگیری بهطور معنادار افزایش یافته است (05/0>P)، اما در مقابل نمره اهمالکاری تحصیلی از پیشآزمون تا پیگیری بهطور معنادار کاهش یافته است (05/0>P). در واقع میتوان نتیجه گرفت که درمان راه حل محور منجر به افزایش پایستگی و کاهش اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دختر شده است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/3/9 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10