مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 9 - ( آذر 1403/ پیاپی 102 1403 )                   سال 13 شماره 9 صفحات 80-71 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.B.REC.1402.108

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chegeni S, Karimi J, Vajdian M. (2025). The effectiveness of Solution-Focused Therapy (SFT) on academic buoyancy and academic procrastination of students with low academic performance. Rooyesh. 13(9), 71-80.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5432-fa.html
چگنی سعید، کریمی جواد، وجدیان محمد رضا. اثربخشی درمان راه حل محور (SFT) بر پایستگی و اهمال‌کاری تحصیلی دانش‌آموزان با عملکرد تحصیلی پایین رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :80-71

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5432-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی و مشاوره، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران. ، j.karimi@malayeru.ac.ir
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی لرستان، مرکز آموزش عالی شهید میرشاکی، الیگودرز، ایران.
چکیده:   (430 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان راه حل محور بر پایستگی و اهمال­کاری تحصیلی دانش­آموزان با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر بروجرد در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آن­ها 30 دانش­آموز با روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به ­صورت تصادفی در دو گروه قرار گرفتند. گروه آزمایش در طول دو ماه تحت مداخله درمان راه حل محور قرار گرفت. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ؛ دهقانی­زاده و حسین چاری، 1391) و مقیاس سنجش اهمال­کاری- نسخه دانش آموزان (PASS؛ سولومون و راثبلوم، 1984) استفاده شد. تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون­ آماری تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر انجام شد. یافته‌ها نشان داد که نمره پایستگی تحصیلی در گروه مداخله از پیش­آزمون تا پیگیری به­طور معنادار افزایش یافته است (05/0>P)، اما در مقابل نمره اهمال­کاری تحصیلی از پیش­آزمون تا پیگیری به­طور معنادار کاهش یافته است (05/0>P). در واقع می­توان نتیجه گرفت که درمان راه حل محور منجر به افزایش پایستگی و کاهش اهمال­کاری تحصیلی در دانش­آموزان دختر شده است.
متن کامل [PDF 445 kb]   (212 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/3/9 | پذیرش: 1403/3/27 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb