Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.066
Sajadi S A, Tabatabaeinejad F S, Foroozandeh E, Dehghani F. (2025). Comparing the effectiveness of unified transdiagnostic package and cognitive behavioral therapy on the executive functions of anxiety children.
Rooyesh.
13(9), 141-150.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5463-fa.html
سجادی سیما السادات، طباطبائی نژاد فاطمه سادات، فروزنده الهام، دهقانی فهیمه. مقایسه اثربخشی بسته فراتشخیصی یکپارچه و درمان شناختیرفتاری بر کارکردهای اجرایی کودکان اضطرابی رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :150-141
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5463-fa.html
1- دانشجوی دکترا، گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران. ، f.tabatabaei49@yahoo.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین. ایران.
4- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده: (336 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بسته فراتشخیصی یکپارچه و درمان شناختیرفتاری بر کارکردهای اجرایی کودکان اضطرابی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دختران 10 تا 12ساله مضطرب مراجعهکننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر یزد در سال تحصیلی 1402 بود که 45 نفر به صورت هدفمند و بر اساس پرسشنامه اضطراب آشکار و مصاحبه بالینی انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش اول و دوم هر یک به ترتیب طی 16 جلسه بصورت دو بار در هفته تحت مداخله فراتشخیصی یکپارچه و مداخله شناختیرفتاری قرار گرفتند. شرکت کنندگان پژوهش قبل و بعد مداخله و همچنین در دوره ی پیگیری توسط پرسشنامه کارکردهای اجرایی (EFQ، کولیج، 2002) ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون بونفرونی انجام شد. نتایج بدست آمده نشان داد که نمرات کارکردهای اجرایی در هر دو گروه مداخله در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است 05/0>P تأثیر هر دو روش مداخله تا مرحله پیگیری دارای ماندگاری اثر بود. همچنین بین میزان اثربخشی دو روش تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). بطور کلی هر دو مداخله برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان اضطرابی مناسب است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/3/28 | پذیرش: 1403/5/11 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10