مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 5 - ( مرداد 1403/ پیاپی 98 1403 )                   سال 13 شماره 5 صفحات 198-189 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabatabaye Rad S S, Nikpay I, Ghobadian M. (2024). Construction and validation of the High School Classroom Management Questionnaire (HSCMQ). Rooyesh. 13(5), 189-198.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5481-fa.html
طباطبایی‌راد سیده سهیلا، نیک‌پی ایرج، قبادیان مسلم. ساخت و اعتباریابی پرسشنامه‌ مدیریت کلاس دوره متوسطه (HSCMQ) رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :198-189

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5481-fa.html


1- گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد،دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران.
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه لرستان، ایران. ، nikpay.i@lu.ac.ir
3- گروه آموزش علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران.
چکیده:   (224 مشاهده)
هدف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامه‌ مدیریت کلاس دوره متوسطه (HSCMQ) بود. در این پژوهش توصیفی-پیمایشی از بین دبیران دوره دوم متوسطه استان لرستان در سال تحصیلی 1400-1399 نمونه‌ای به حجم 351 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای (نسبتی) انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ محقق‌ساخته مدیریت کلاس دوره متوسطه پاسخ دادند. پایایی پرسشنامه با روش‌های آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن-براون و گاتمن و روایی و ساختار عاملی آن با روش‌های روایی سازه و روایی همزمان تعیین شد. تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که پرسشنامه 60 گویه‌ای مدیریت کلاس دوره متوسطه دارای 3 مؤلفه اساسی ویژگی‌های عمومی، تخصصی و سازمانی معلمان است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که مدل اندازه‌گیری مدیریت کلاس دوره متوسطه از برازندگی نسبتاً مناسبی برخوردار است و ساختار 3 عاملی آن تأئید شد (99/0=CFI، 97/0=GFI و 055/0=RMSEA). روایی همزمان این پرسشنامه نیز از طریق همبسته کردن گویه‌های آن با گویه‌های مقیاس سنجش مدیریت کلاس تحولی در مدارس ابتدایی (مقتدایی، 1400) و پرسشنامه مدیریت هدفمند کلاس درس مجازی (شیوندی‌چلیچه و همکاران، 1401) تأئید شد (05/0p<). ضـرایب آلفـای کرونبـاخ، تنصیف اسپیرمن-براون و همبستگی گاتمن بـرای کل پرسشنامه‌ به‌ترتیب 82/0، 77/0 و 74/0 به دست آمد. در نتیجه پرسشنامه‌ مدیریت کلاس دوره متوسطه (HSCMQ) برای اندازه گیری مدیریت کلاس در معلمان دوره متوسطه معتبر و قابل اطمینان است.
متن کامل [PDF 588 kb]   (163 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1403/4/3 | پذیرش: 1403/5/3 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb