مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 8 - ( آبان 1403 / پیاپی 101 1403 )                   سال 13 شماره 8 صفحات 162-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghorbani A, Zare Neyestanak M, Khoshakhlagh H. (2024). Comparing the Effectiveness of Unified Trans-Diagnostic Treatment and Adolescent Centered Mindfulness Therapy on Social Competence of Adolescents with Externalizing Behavioral-Emotional Disorder. Rooyesh. 13(8), 151-162.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5534-fa.html
قربانی آناهیتا، زارع نیستانک محمد، خوش‌اخلاق حسن. مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر و درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :162-151

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5534-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.
2- گروه روان شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. ، zarehneyestanak@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.
چکیده:   (608 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر و درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. 53 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 18 نفر). دانش­آموزان گروه­های آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر و درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌ محور را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقه‌ای به صورت جداگانه دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI؛ آخنباخ و رسکورلا، 2001) و پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ؛ فلنر و همکاران، 1990) استفاده شد. داده‌ها با تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شد. یافته ­ها نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر و درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور بر شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده تأثیر معنادار دارد (0001/0>P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بیانگر آن بود که بین اثربخشی این دو مداخله بر شایستگی اجتماعی تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0p). بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر، جهت بهبود شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونی‌سازی شده می­توان از دو روش مداخله­ای درمان فراتشخیصی یکپارچه‌نگر و درمان ذهن‌آگاهی نوجوان‌محور استفاده کرد.
متن کامل [PDF 542 kb]   (268 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/5/9 | انتشار الکترونیک: 1403/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb