Ghorbani A, Zare Neyestanak M, Khoshakhlagh H. (2024). Comparing the Effectiveness of Unified Trans-Diagnostic Treatment and Adolescent Centered Mindfulness Therapy on Social Competence of Adolescents with Externalizing Behavioral-Emotional Disorder.
Rooyesh.
13(8), 151-162.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5534-fa.html
قربانی آناهیتا، زارع نیستانک محمد، خوشاخلاق حسن. مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر و درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :162-151
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5534-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی عمومی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.
2- گروه روان شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. ، zarehneyestanak@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران.
چکیده: (608 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر و درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده انجام شد. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی برونیسازی شده بود که در دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 1402-1401 در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند. 53 دانشآموز با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروههای آزمایش و گواه جایدهی شدند (هر گروه 18 نفر). دانشآموزان گروههای آزمایش درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر و درمان ذهنآگاهی نوجوان محور را طی ده هفته در ده جلسه 90 دقیقهای به صورت جداگانه دریافت نمودند. در این پژوهش از سیاهه رفتاری- هیجانی کودکان و نوجوانان (CABEI؛ آخنباخ و رسکورلا، 2001) و پرسشنامه شایستگی اجتماعی (SCQ؛ فلنر و همکاران، 1990) استفاده شد. دادهها با تحلیل واریانس آمیخته تحلیل شد. یافته ها نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر و درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور بر شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده تأثیر معنادار دارد (0001/0>P). همچنین نتایج آزمون تعقیبی بیانگر آن بود که بین اثربخشی این دو مداخله بر شایستگی اجتماعی تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0≤p). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر، جهت بهبود شایستگی اجتماعی نوجوانان مبتلا به اختلال رفتاری- هیجانی برونیسازی شده میتوان از دو روش مداخلهای درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر و درمان ذهنآگاهی نوجوانمحور استفاده کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/5/1 | پذیرش: 1403/5/9 | انتشار الکترونیک: 1403/9/10