مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 8 - ( آبان 1403 / پیاپی 101 1403 )                   سال 13 شماره 8 صفحات 90-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani Z, Khodabakhshi-Koolaee A, Falsafinejad M. (2024). Construction and validation of a local educational-therapeutic intervention promoting psychological health on the psychological well-being of women freed from addiction. Rooyesh. 13(8), 79-90.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5563-fa.html
دهقانی زینب، خدابخشی کولایی آناهیتا، فلسفی نژاد محمدرضا. ساخت و اعتباریابی مداخله بومی آموزشی - درمانی ارتقادهنده سلامت روان‌شناختی بر بهزیستی روانی زنان رهایافته از اعتیاد رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :90-79

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5563-fa.html


1- دانشجوی دکترای گروه مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. ، a.khodabakhshi@khatam.ac.ir
3- دانشیار، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (510 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مداخله بومی آموزشی - درمانی ارتقادهنده سلامت روان‌شناختی بر بهزیستی روانی زنان رهایافته از اعتیاد انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ‌ماهه بود. جامعه آماری پژوهش در ساخت مداخله، شامل همه‌ی زنان رهایی یافته از اعتیاد در منطقه 7 شهر تهران در سال 1401 بود که از بین آنان تعداد 30 نفر (15 نفر در گروه گواه و 15 در گروه آزمایش) از طریق روش ‌نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‏ بهزیستی روان‌شناختی ریف (1989،RSPWB-SF ) استفاده شد. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین پس‌آزمون ابعاد بهزیستی روان‌شناختی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری 01/0 وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (۰۰۰۱/0>P). در نتیجه آموزش برنامه ارتقادهنده مهارتی می‌تواند به‌عنوان رویکردی مؤثر برای بهبود بهزیستی روان‌شناختی مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 566 kb]   (169 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1403/5/13 | پذیرش: 1403/6/8 | انتشار الکترونیک: 1403/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb