Abdulahi Beqrabadi G, Heidary rad M. (2025). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Academic Self-Regulation and Procrastination of Male Students with Special Learning Disorder.
Rooyesh.
13(11), 193-202.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5571-fa.html
عبداللهی بقرآبادی قاسم، حیدری راد مریم. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودتنظیمی تحصیلی و تعللورزی دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری ویژه رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :202-193
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5571-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، psy-abdollahi@pnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (574 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودتنظیمی تحصیلی و تعللورزی دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی سال 1402 منطقه 16 شهر تهران بود که از بین آنها با نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه مساوی 15 نفری بهصورت تصادفی جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی (SRQ-A، بوفارد و همکاران، 1995) و پرسشنامه تعللورزی (APQ، سواری، 1390) استفاده شد. برای شرکتکنندگان گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان با توجه به پروتکل گراس (2002) طی 8 جلسه اجرا شد، اما گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. تحلیل دادهها با تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد که بین گروهها در پسآزمون و پیگیری در خودتنظیمی تحصیلی و تعللورزی تفاوت معنادار در سطح (001/0p≤ )وجود دارد. ازآنجاکه آموزش تنظیم هیجان سبب ارتقاء مهارتهای فردی، بین فردی و مدیریت مناسبتر هیجانات میشود میتوان از آن بهعنوان روش مداخلهای مؤثر برای بهبود کارکرد دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه استفاده کرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/5/17 | پذیرش: 1403/6/30 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10