مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 11 - ( بهمن 1403/ پیاپی 104 1403 )                   سال 13 شماره 11 صفحات 202-193 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdulahi Beqrabadi G, Heidary rad M. (2025). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Academic Self-Regulation and Procrastination of Male Students with Special Learning Disorder. Rooyesh. 13(11), 193-202.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5571-fa.html
عبداللهی بقرآبادی قاسم، حیدری راد مریم. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودتنظیمی تحصیلی و تعلل‌ورزی دانش ‌آموزان پسر با اختلال یادگیری ویژه رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :202-193

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5571-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، psy-abdollahi@pnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (574 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر خودتنظیمی تحصیلی و تعللورزی دانش‏آموزان با اختلال یادگیری ویژه انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‏آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی سال 1402 منطقه 16 شهر تهران بود که از بین آن‏ها با نمونه‏گیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه مساوی 15 نفری به‏صورت تصادفی جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی (SRQ-A، بوفارد و همکاران، 1995) و پرسشنامه تعللورزی (APQ، سواری، 1390) استفاده شد. برای شرکتکنندگان گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان با توجه به پروتکل گراس (2002) طی 8 جلسه اجرا شد، اما گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. تحلیل داده‏ها با تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر انجام شد. نتایج نشان داد که بین گروهها در پس‌آزمون و پیگیری در خودتنظیمی تحصیلی و تعللورزی تفاوت معنادار در سطح (001/0p  )وجود دارد. ازآنجاکه آموزش تنظیم هیجان سبب ارتقاء مهارت‏های فردی، بین فردی و مدیریت مناسب‏تر هیجانات می‏شود می‏توان از آن به‏عنوان روش مداخله‏ای مؤثر برای بهبود کارکرد دانش‏آموزان با اختلال یادگیری ویژه استفاده کرد.
متن کامل [PDF 653 kb]   (158 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/5/17 | پذیرش: 1403/6/30 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb