Shamsi F, Shoaa Kazemi M, Banisi P. (2024). Predicting children's separation anxiety symptoms based on parenting styles with the mediation of mothers' feeling of insecurity.
Rooyesh.
13(8), 101-110.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5605-fa.html
شمسی فاطمه، شعاع کاظمی مهرانگیز، بنیسی پریناز. پیشبینی نشانههای اضطراب جدایی کودکان براساس سبکهای فرزندپروری با میانجیگری احساس ناایمنی مادران رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :110-101
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5605-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مطالعات زنان و خانواده، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. ، M.shkazemi@alzahra.ac.ir
3- دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده: (398 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی نشانههای اضطراب جدایی کودکان براساس سبکهای فرزندپروری با میانجیگری احساس ناایمنی مادران انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 8-6 ساله مراکز پیشدبستانی و دبستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود؛ که 242 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری (PSQ؛ بامریند، 1973)، مقیاس سبک دلبستگی بزرگسالان (RAAS؛ کولینز و رید، 1990) و فرم والد مقیاس سنجش اضطراب جدایی (SAS؛ هان و همکاران، 2003) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد مدل بدست آمده از برازش مطلوب برخوردار است. اثر مستقیم و مثبت سبک فرزندپروری مستبدانه بر نشانههای اضطراب جدایی، و اثر مستقیم و منفی سبک فرزندپروری مقتدرانه با نشانههای اضطراب جدایی معنادار بود (001/0P<). اثر مستقیم و مثبت احساس ناایمنی مادر با اضطراب جدایی کودک معنادار بود (001/0P<). اثر غیرمستقیم رابطه بین سبک فرزندپروری مقتدرانه و مستبدانه با اضطراب جدایی کودک با نقش میانجی احساس ناایمنی مادر معنادار بود (001/0P<). بنابراین، با توجه به رابطه معنیدار سبکهای فرزندپروری مادر با نشانههای اضطراب جدائی و همینطور نقش میانجی احساس ناایمنی مادر درمانگران و مشاوران میتوانند در مسیر بهبود سبکهای فرزندپروری و احساس ناایمنی مادر در راستای کاهش سطح اضطراب جدائی کودکان گام بردارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/6/5 | پذیرش: 1403/7/13 | انتشار الکترونیک: 1403/9/10