Behboodi S F, Arjmandnia A A, Hasanzadeh S. (2024). The effectiveness of the executive function training package (BETA) on improving attention and working memory on children with attention deficit hyperactivity disorder.
Rooyesh.
13(8), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5656-fa.html
بهبودی سیده فاطمه، ارجمندنیا علی اکبر، حسن زاده سعید. اثربخشی بسته توانبخشی کارکردهای اجرایی (بتا) بر بهبود توجه و حافظه فعال در کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیشفعالی رویش روان شناسی 1403; 13 (8) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5656-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (722 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بسته توانبخشی کارکردهای اجرایی (بتا) بر بهبود توجه و حافظه فعال در کودکان دارای اختلال نقصتوجه و بیشفعالی انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان سنین 12-8 سال (پایههای دوم تا ششم) مبتلا به اختلال نقصتوجه بیشفعالی مدارس ابتدایی پسرانه شهرستان صومعهسرا در سال تحصیلی 1401-1402 بودند. نمونه پژوهش شامل 24 دانشآموز بود که به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل (12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه کنترل) قرار گرفتند. جهت جمعآوری دادهها از آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری-2 (IVA-2؛ آربل و همکاران، 2014) و مجموعه آزمون حافظه فعال کودکان (WMTB-C؛ پیکرینگ و گدرکول، 2001) استفاده شد. گروه آزمایش طی 10 جلسه 45 دقیقهای به صورت فردی تحت مداخله توانبخشی کارکردهایاجرایی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که با کنترل پیش آزمون بین میانگین پس آزمون توجه و حافظه فعال در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که بسته توانبخشی کارکردهای اجرایی (بتا) یک مداخله موثر بر بهبود توجه و حافظه فعال در کودکان دارای اختلال نقصتوجه و بیش فعالی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1403/6/19 | پذیرش: 1403/7/11 | انتشار الکترونیک: 1403/9/20