مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 1 - ( فروردین 1404 / پیاپی 106 1404 )                   سال 14 شماره 1 صفحات 194-183 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi V, Hajian R, Salehi S. (2025). A Systematic Review on the Application of Epistemological Beliefs in Students' Learning and Academic Achievement: A Systematic Review. Rooyesh. 14(1), 183-194.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5670-fa.html
احمدی وحید، حاجیان راضیه، صالحی سعیده. مروری برکاربست باورهای معرفت‌شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان؛ یک مطالعه مروری نظام‌مند رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :194-183

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5670-fa.html


1- دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، vahidahmadi866@gmail.com
2- دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (57 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ﻣﺮور ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت انجام‌شدۀ در ﺣﻮزه  کاربست باورهای معرفت‌شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از سال 1390 تا 1403 شمسی (2011 تا 2024 میلادی)  بود. بر این اساس، جستجوی ﻣﻘﺎﻻت در ﭘﺎﻳﮕﺎه‌ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻌﺘبر داخلی و خارجی مانند مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگ‌ایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، اریک، فرانسیس و تیلور، ساینس‌دایرکت و گوگل‌اسکالر با جستجوی ﻛﻠﻤﺎت باورهای معرفت‌شناختی، یادگیری، پیشرفت تحصیلی و معادل آنها در انگلیسی اﻧﺠﺎم شد. ارزیابی کیفی مقالات با چک‌لیست صورت گرفت. در این مرور  70 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، درنظرگرفتن معیار‌های ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، در نهایت 20 مقاله وارد فرآیند مطالعه شد. بر اساس مرور پژوهشهای انجام‌شده، تجزیه‌وتحلیل این اسناد بر 17 محور پایه تأکید داشت. محور‌های پایـه در قالب 3 محور فرعی «مهارت‌های تحصیلی»، «راهبردهای یادگیری» و «ابعاد انگیزشی» در زمینـۀ محور اصلی  پژوهش، یعنی کاربست  باور‌های معرفت‌شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سازمان‌دهی شدنـد. بررسی محورهای موضوعی مطالعات حوزۀ کاربست باور‌های معرفت شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نشان می‌دهـد پژوهشگران تنها به برخی از قلمروهای موضوعی که این نظریه می‌تواند بر آنها تأثیرگذار باشد، پرداخته‌اند. نیاز است پژوهش‌های بیشتری دربارۀ باورهای معرفت‌شناختی و یادگیری دانش‌آموزان به‌ویژه در داخل کشور انجام شود.
متن کامل [PDF 887 kb]   (45 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/6/24 | پذیرش: 1403/10/15 | انتشار الکترونیک: 1404/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb