Ahmadi V, Hajian R, Salehi S. (2025). A Systematic Review on the Application of Epistemological Beliefs in Students' Learning and Academic Achievement: A Systematic Review.
Rooyesh.
14(1), 183-194.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5670-fa.html
احمدی وحید، حاجیان راضیه، صالحی سعیده. مروری برکاربست باورهای معرفتشناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان؛ یک مطالعه مروری نظاممند رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :194-183
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5670-fa.html
1- دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، vahidahmadi866@gmail.com
2- دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (57 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ﻣﺮور ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت انجامشدۀ در ﺣﻮزه کاربست باورهای معرفتشناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان از سال 1390 تا 1403 شمسی (2011 تا 2024 میلادی) بود. بر این اساس، جستجوی ﻣﻘﺎﻻت در ﭘﺎﻳﮕﺎهﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻌﺘبر داخلی و خارجی مانند مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، اریک، فرانسیس و تیلور، ساینسدایرکت و گوگلاسکالر با جستجوی ﻛﻠﻤﺎت باورهای معرفتشناختی، یادگیری، پیشرفت تحصیلی و معادل آنها در انگلیسی اﻧﺠﺎم شد. ارزیابی کیفی مقالات با چکلیست صورت گرفت. در این مرور 70 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، در نهایت 20 مقاله وارد فرآیند مطالعه شد. بر اساس مرور پژوهشهای انجامشده، تجزیهوتحلیل این اسناد بر 17 محور پایه تأکید داشت. محورهای پایـه در قالب 3 محور فرعی «مهارتهای تحصیلی»، «راهبردهای یادگیری» و «ابعاد انگیزشی» در زمینـۀ محور اصلی پژوهش، یعنی کاربست باورهای معرفتشناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سازماندهی شدنـد. بررسی محورهای موضوعی مطالعات حوزۀ کاربست باورهای معرفت شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نشان میدهـد پژوهشگران تنها به برخی از قلمروهای موضوعی که این نظریه میتواند بر آنها تأثیرگذار باشد، پرداختهاند. نیاز است پژوهشهای بیشتری دربارۀ باورهای معرفتشناختی و یادگیری دانشآموزان بهویژه در داخل کشور انجام شود.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/6/24 | پذیرش: 1403/10/15 | انتشار الکترونیک: 1404/1/10