Ethics code: IR.IAU.SHK.REC.1403.104
Baghban F, Sharifi T, Ghasemi Pirbalouti M. (2025). Comparison of the effectiveness of group training based on emotional regulation and adolescent-centered mindfulness group training on academic procrastination and academic buoyancy of adolescent girls.
Rooyesh.
13(11), 145-154.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5778-fa.html
باغبان فاطمه، شریفی طیبه، قاسمی پیربلوطی محمد. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی تنظیم هیجان و ذهنآگاهی نوجوانمحور بر اهمالکاری و پایستگی تحصیلی نوجوانان دختر رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :154-145
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5778-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، Sharifi_ta@yahoo.com
3- استادیار گروه روان شناسی،واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی،شهرکرد، ایران.
چکیده: (261 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش گروهی تنظیمهیجان و ذهنآگاهی نوجوانمحور بر اهمالکاری و پایستگی تحصیلی نوجوانان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دورهی پیگیری سه ماهه بود. جامعهی پژوهش، نوجوانان دختر با اهمالکاری بالا شهر اصفهان در سال 1402-1403 بودند. بهروش دردسترس، 60 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه گمارش شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (2008، ABS) و پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984، APQ) بود. گروه آزمایش اول، بهصورت گروهی تحت آموزش تنظیمهیجان و گروه آزمایش دوم، تحت آموزش ذهنآگاهی نوجوانمحور در 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند. تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها نشان داد که تفاوت اهمالکاری تحصیلی و پایستگی تحصیلی بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون (001/0>P) و پیشآزمون پیگیری معنادار بود (001/0>P). که نشاندهنده اثربخشی مداخلات پژوهش در این متغیرها است؛ بنابراین از آموزش تنظیمهیجان و ذهنآگاهی نوجوانمحور میتوان در کاهش اهمالکاری تحصیلی و افزایش پایستگی تحصیلی بهره برد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/8/17 | پذیرش: 1403/10/21 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10