Hassan Nia S, Akbari Balootbangan A, Alizadeh Domeyeh T. (2025). Causal Explanation of Academic Well-Being based on Academic Support and Psychological Capital of Students.
Rooyesh.
13(11), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5888-fa.html
حسن نیا سمیه، اکبری بلوطبنگان افضل، علیزاده دمیه توران. تبیین علّی بهزیستی تحصیلی بر اساس حمایت تحصیلی و سرمایههای روانشناختی دانشجویان رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5888-fa.html
1- استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. ، sm.hassannia@cfu.ac.ir
2- استادیار، گروه آموزشی روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
چکیده: (186 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی سرمایه روانشناختی در رابطه بین حمایت تحصیلی و بهزیستی تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1404-1403 بود که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 266 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه حمایت تحصیلی (ASS) ساندز و پلانکت (2005)، سرمایه روانشناختی (PCQ) لوتانز و همکاران (2007) و بهزیستی تحصیلی (AWBQ) پیترینن و همکاران (۲۰۱۴) بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج بیانگر معناداری اثرمستقیم حمایت تحصیلی به بهزیستی تحصیلی (01/0=P)، حمایت تحصیلی به سرمایه روانشناختی (02/0=P) و سرمایه روانشناختی به بهزیستی تحصیلی (005/0=P) بود. همچنین نتایج بیانگر اثر غیرمستقیم حمایت تحصیلی با بهزیستی تحصیلی با میانجیگری سرمایه روانشناختی بود (01/0=P). این نتایج نشان میدهد که حمایت تحصیلی با اثرگذاری بر سرمایه روانشناختی، میتواند منجر به شادابی، رضایت و در نهایت بهزیستی تحصیلی دانشجویان در فعالیتهای درسی و آموزشی شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/5 | پذیرش: 1403/10/30 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10