مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 4 - ( شماره پیاپی 37 / تیر 1398 )                   سال 8 شماره 4 صفحات 242-233 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2019). The effectiveness of child-centered play therapy on social anxiety Rodgers elementary school students. Rooyesh. 8(4), 233-242.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-688-fa.html
خزائی فاطمه، سعیدی زهرا، امین یزدی سید امیر. اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد کودک‌محور راجرز بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر دوره دبستان رویش روان شناسی 1398; 8 (4) :242-233

URL: http://frooyesh.ir/article-1-688-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت جام.
2- کارشناس ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان. ، Zahra.saiedie@gmail.com
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد..
چکیده:   (2527 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی بازی­درمانی با رویکرد کودک­محور راجرز بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دوره دبستان انجام شد. طرح پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی با پیش آزمون- پس آزمون  با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دبستان شهر مشهد در سال تحصیلی 96-1395 بود که به شیوه نمونه­گیری در دسترس از بین دانش آموزان پایه­های پنجم و ششم دبستان، 30­نفر را که از نظر نمرات اضطراب اجتماعی بالاتر از میانگین بودند، انتخاب و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) به­صورت تصادفی گمارش شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 9جلسه، 3­روز در هفته به مدت 1ساعت برنامه آموزشی بازی­درمانی را به شیوه گروهی دریافت کردند. به­منظور گردآوری اطلاعات از "پرسش­نامه اضطراب اجتماعی داودی و نجاریان (2001)" استفاده شد. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نسخه 20­­برنامه اس‌پی‌اس‌اس آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و از روش تجزیه‌وتحلیل کوواریانس یک‌متغیره استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که پس از اعمال برنامه آموزشی بازی­درمانی، میزان اضطراب اجتماعی گروه آزمایش کاهش یافت (96/9 ± 04/36) که از نظر آماری معنی­دار بود (05/0P<). باتوجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می­شود که این نوع برنامه آموزشی در کنار درمان­های دارویی برای کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش سلامت­روانی دانش آموزان در نظر گرفته

متن کامل [PDF 714 kb]   (27 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/12/25 | پذیرش: 1396/6/26 | انتشار الکترونیک: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb