sadidi M. (2019). Prediction of job stress in teachers based on forgiveness and thought control strategies and their relationships with stress.
Rooyesh.
8(3), 55-64.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-829-fa.html
کارشناس ارشد مشاوره، آموزش و پرورش شهرستان خوشاب ، sadidimohsen@gmail.com
چکیده: (2792 مشاهده)
چکیده
مقدمه: امروزه بدلیل گسترش عوامل تنش زا و تغییر سبک زندگی، استرس به پدیده ای پیچیده و رایج تبدیل شده است. هدف این پژوهش پیش بینی استرس شغلی معلمان براساس بخشش و استراتژی های کنترل فکر و بررسی رابطه آنها با استرس است. روش: جامعه آماری، کلیه معلمان ابتدایی دوره اول در سال تحصیلی 94-95 بودند که بر اساس جدول مورگان تعداد 123 نفر از طریق روش نمونه گیری خوشه ای مرحلهای انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی است. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه بخشش، پرسشنامه کنترل فکر (TCQ) و مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS). داده ها با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره گام به گام با استفاده از نرمافزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها حاکیست که بین بخشش و استرس معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. بعلاوه بین مؤلفه های خودتنبیهی، نگرانی و پرت کردن حواس (از مؤلفه های کنترل فکر) با استرس معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ در مقابل بین مؤلفه های کنترل اجتماعی و ارزیابی دوباره (سایر مؤلفه های کنترل فکر) با استرس معلمان رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج: هرچه سطح بخشش معلمان بیشتر باشد، آنها استرس کمتری را تجربه خواهند کرد و نیز هرچه سطح خودتنبیهی، نگرانی و پرت کردن حواس معلمان بیشتر باشد، استرس آنها نیز افزایش خواهد یافت و در نهایت هرچه سطح کنترل اجتماعی و ارزیابی مجدد معلمان بیشتر باشد استرس آنان کاهش مییابد.
نوع مقاله:
كاربردي |
دریافت: 1396/4/23 | پذیرش: 1396/6/23 | انتشار الکترونیک: 1398/3/25