Mardookhi M S, Kamar zarin H, Khaled nejad M. The effectiveness of metacognitive strategies on educational self-esteem, perceived competency and mental health in gifted girl in Karaj. Rooyesh 2019; 8 (3) :37-46
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-873-fa.html
مردوخی محمدسعید، کمرزرین حمید، خالد نژاد مونا. تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر عزت نفس تحصیلی، ادراک شایستگی و سلامت روان دانش آموزان دختر تیزهوش کرج. رویش روان شناسی. 1398; 8 (3) :37-46
URL: http://frooyesh.ir/article-1-873-fa.html
1- دانشگاه پیام نور کرج ، mardookhi_ms@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور
چکیده: (2811 مشاهده)
در پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر عزت نفس، ادراک شایستگی و سلامت روان دانش آموزان دختر تیزهوش مقطع متوسط بررسی شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی و طرح پژوهش پیش آزمون-پس آزمون دو گروهی بود. جامعه آماری 1172 دانش آموز دختر مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از میان آن ها 32 نفر در قالب دو گروه با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI)، پرسشنامه ادراک شایستگی هارتر (SPPC) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بود. ابتدا از هر دو گروه پیش آزمون این سه تست گرفته شد، سپس برای گروه آزمایشی به مدت 6 جلسه 60 دقیقه ای آموزش راهبردهای فراشناختی انجام شد و پس از اتمام جلسات آموزش، از هر دو گروه پس آزمون و بعد از گذشت 30 روز، پیگیری گرفته شد. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون، پس آزون و پیگیری، با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش عزت نفس، افزایش ادراک شایستگی و بهبود سلامت روان (05/0 P<) موثر بوده است.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1396/6/1 | ویرایش نهایی: 1398/3/12 | پذیرش: 1396/6/5 | انتشار الکترونیک: 1398/3/12