حقیقتی فروغ، پاک راضیه، بافنده حسن. مقایسه کارکرد اجرایی و انعطافپذیری شناختی و نظریه ذهن در کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی رویش روان شناسی 1398; 8 (3) :36-29
URL: http://frooyesh.ir/article-1-899-fa.html
1- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ، pak0312606@gmail.com
چکیده: (2826 مشاهده)
پژوهش حاضر به قصد مقایسه کارکرد اجرایی، انعطافپذیری شناختی و نظریه ذهن در کودکان پرورشگاهی و غیر پروشگاهی طراحی و اجرا گردید. جامعه آماری مطالعهی حاضر شامل کلیهی کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی شهرستان آذرشهر در سال 95 میباشد. تعداد شرکت کنندگان شامل 42 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. از آزمون برج هانوی و ویسکانسین و ذهنخوانی از طریق تصویر چشم (RMET) به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده شد. نتایج نشان داد که نمرات کارکرد اجرایی (95/18, 00/15 =(1), F05/0> p) در کودکان غیر پرورشگاهی از توان بالاتری برخوردار میباشد.همچنین نمرات نظریه ذهن نیز معنادار شد (t=2/75, df=40, p< 0/05). با توجه به مقایسه میانگین در دو گروه کودکان پرورشگاهی و غیر پرورشگاهی در سطح معناداری نتیجه میشود که نظریه ذهن در کودکان غیر پرورشگاهی از توان بالاتری برخوردار میباشد. به نظر میرسد کودکان پرورشگاهی در کارکرد اجرایی و نظریه ذهن ضعیفتر از کودکان غیر پرورشگاهی عمل کردهاند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1396/6/22 | پذیرش: 1396/7/22 | انتشار الکترونیک: 1398/3/12